Κατεβάστε το σενάριο

Η οικογένεια με τη γλώσσα των κόμικς

  • Δημιουργός: Βεκρής Ελευθέριος

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το θέμα του σεναρίου είναι η οικογένεια. Επειδή το θέμα αγγίζει τα προσωπικά βιώματα των μαθητών, οι γελοιογραφίες και τα κόμικς δίνουν ένα ασφαλές μέσο να εκφράσουν οι μαθητές βιώματα, προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην οικογενειακή τους ζωή, ασκώντας κριτική με υπερβολή, που από τη μια εκτονώνει συναισθήματα και από την άλλη είναι θεμιτή στη γλώσσα των κόμικς.
Συγχρόνως οι μαθητές αξιοποίησαν τη γλώσσα των κόμικς που τους είναι οικεία και ευχάριστη, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι και η γλώσσα των κόμικς αξιοποιεί τις ίδιες τεχνικές αφήγησης• είναι ένας δομημένος λόγος που με άλλους σημειωτικούς τρόπους αξιοποιεί τους ίδιους αφηγηματικούς τρόπους που αξιοποιεί και η λογοτεχνία. Συνειδητοποιώντας τους τρόπους αφήγησης των κόμικς, οι μαθητές μπορούν να κατασκευάσουν οι ίδιοι τα δικά τους κόμικς και στη συνέχεια να τα μετασχηματίσουν σε γλωσσικά κείμενα, ώστε με αυτό τον τρόπο να τους δοθεί η ευκαιρία να κατακτήσουν πρακτικές που εξυπηρετούν στόχους του αναλυτικού προγράμματος.

Τέλος, στην προσπάθειά τους να φτιάξουν τα δικά τους κόμικς αξιοποίησαν τις δυνατότητες που τους δίνουν οι νέες τεχνολογίες και πιο συγκεκριμένα το λογισμικό www.comicstripcreator.gr, πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Πειραιά, όπως και τις δικές τους γραφιστικές ικανότητες. Το συγκεκριμένο λογισμικό αποδείχθηκε δύσχρηστο και περιορισμένων δυνατοτήτων. Οι μαθητές στράφηκαν σε αυτό μετά από πρόταση του διδάσκοντος. Οι μαθητές διάλεξαν ένα από τα δύο και δεν είχαν καθοδήγηση, επειδή δεν ήταν δυνατόν να γίνει επίδειξη του προγράμματος στο εργαστήριο πληροφορικής. Ωστόσο, αρκετές ομάδες ανέλαβαν να φτιάξουν με το συγκεκριμένο πρόγραμμα κόμικς.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Ζούμε με την οικογένεια
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Επιφωνήματα
↘ Σύνταξη
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/11/2012
Χρονολογία έως12/12/2012
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Περαματικό Γυμνάσιο Αναβρύτων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση