Κατεβάστε το σενάριο

Η οικογένεια με τη γλώσσα των κόμικς

  • Δημιουργός: Ελευθέριος Βεκρής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το θέμα του σεναρίου είναι η οικογένεια. Επειδή το θέμα αγγίζει τα προσωπικά βιώματα των μαθητών, οι γελοιογραφίες και τα κόμικς δίνουν ένα ασφαλές μέσο να εκφράσουν οι μαθητές βιώματα, προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην οικογενειακή τους ζωή, ασκώντας κριτική με υπερβολή, που από τη μια εκτονώνει συναισθήματα και από την άλλη είναι θεμιτή στη γλώσσα των κόμικς.

Συγχρόνως οι μαθητές αξιοποιούν τη γλώσσα των κόμικς που τους είναι οικεία και ευχάριστη, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι και η γλώσσα των κόμικς αξιοποιεί τις ίδιες τεχνικές αφήγησης˙ είναι ένας δομημένος λόγος που με άλλους σημειωτικούς τρόπους αξιοποιεί τους ίδιους αφηγηματικούς τρόπους που αξιοποιεί και η λογοτεχνία. Συνειδητοποιώντας τους τρόπους αφήγησης των κόμικς οι μαθητές μπορούν να κατασκευάσουν οι ίδιοι τα δικά τους κόμικς και στη συνέχεια να τα μετασχηματίσουν σε γλωσσικά κείμενα, ώστε μ’ αυτό τον τρόπο να τους δοθεί η ευκαιρία να κατακτήσουν πρακτικές που εξυπηρετούν στόχους του αναλυτικού προγράμματος.

Τέλος, στην προσπάθειά τους να φτιάξουν τα δικά τους κόμικς αξιοποιούν τις δυνατότητες που τους δίνουν οι νέες τεχνολογίες και πιο συγκεκριμένα λογισμικά όπως το ComicLab ή το Comicstripcreator, πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Πειραιά, όπως και τις δικές τους γραφιστικές ικανότητες.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Ζούμε με την οικογένεια
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού