Κατεβάστε το σενάριο

Άνθρωποι και σπίτια

  • Δημιουργός: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: ΣΤ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το παρόν σενάριο επικεντρώνεται στην περιγραφή της ανθρώπινης κατοικίας στα πληροφοριακά και λογοτεχνικά κείμενα που διαβάζουν οι μαθητές με σκοπό να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο η παράμετρος του χώρου ενυπάρχει σε ένα λογοτεχνικό κείμενο και το συνδιαμορφώνει. Μελετάται ιδιαίτερα η έννοια της ‘κατοικίας’, η οποία ενδιαφέρει στον βαθμό που αποτελεί έναν ιδιαίτερο ‘λογοτεχνικό τόπο’ στα βιβλία που επεξεργάζονται οι αναγνωστικές ομάδες των μαθητών, στην κατεύθυνση πάντα της επιτέλεσης ενός ερευνητικού project που στηρίζεται κυρίως στην ομαδοσυνεργατική εργασία. Οι μαθητές διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία τα οποία, μέσω της περιγραφής της κατοικίας των ηρώων και της εικονογράφησης, μας αποκαλύπτουν στοιχεία για τον χαρακτήρα των ηρώων, τα όνειρά τους αλλά και τη δράση που υπονοείται μέσα από τα ίχνη που αφήνει στον χώρο. Στη συνέχεια, καλούνται να επινοήσουν τα δικά τους φανταστικά σπίτια, να ονειρευτούν και να αφηγηθούν δράσεις και περιπέτειες σε αυτά.

Διδακτική Ενότητα→ Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Παιδική λογοτεχνία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Αισθητική Αγωγή
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Ευέλικτη ζώνη
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Βούλκοφ, Ντετελίν, Μόμο, το αγόρι που ζούσε στην ταράτσα ενός ουρανοξύστη
Δασκαλόπουλος, Δημήτρης, Μαρία Στασινοπούλου, [Το σπίτι του ποιητή Καβάφη]
Ζέη, Άλκη, Η μωβ ομπρέλα
Λίντγκρεν, Άστριντ, Πίπη Φακιδομύτη
Μαζίνι, Μπεατρίτσε, Το ημερολόγιο ενός άδειου σπιτιού
Μιχαλοπούλου, Αμάντα, Το σπίτι που πετάει
Παλαμάς, Κωστής, [Το σπίτι μου]
Τουρνιέ, Μισέλ, Ο Παρασκευάς ή η πρωτόγονη ζωή