Κατεβάστε το σενάριο

Παιδί και οικογένεια

  • Δημιουργός: Τσαρμποπούλου Αντιγόνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το παρόν σενάριο επικεντρώνεται στην εξέταση της εμπειρίας να είναι κανείς παιδί όπως αυτή καταγράφεται σε λογοτεχνικά κείμενα και ιδιαίτερα στη μελέτη της κοινωνικής θέσης του παιδιού μέσα στην οικογένεια με το πέρασμα του χρόνου. Στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τους τρόπους με τους οποίους διαφορετικές μορφές οικογένειας προσπαθούν να καλύψουν τις ίδιες ανάγκες (βιοτικές, συναισθηματικές, γνωστικές, κοινωνικοποιητικές) και να συνδέσουν τις παραπάνω παρατηρήσεις με την καθημερινή τους ζωή. Με οδηγό τα ερωτήματα που προκύπτουν από τα ίδια τα παιδιά για τις ανάγκες και τον ρόλο των παιδιών στην οικογένεια, οργανώνεται ένα project στην τάξη που στηρίζεται κυρίως στην ομαδοσυνεργατική εργασία. Τα ψηφιακά εργαλεία που προτείνονται αναδεικνύουν τη διακειμενικότητα μεταξύ των λογοτεχνικών έργων αλλά και μεταξύ διαφορετικών μορφών τέχνης, προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές ότι οι ιστορίες επαναγράφονται, για να μεταφέρουν ένα γνωστό παλαιότερα θέμα σε ένα νέο λογοτεχνικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Διδακτική Ενότητα→ Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Παραμύθια-μύθοι-λαϊκή αφήγηση
↘ Νανουρίσματα-αινίγματα-παροιμίες
↘ Παιδική λογοτεχνία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Αρτζανίδου, Έλενα, Με λένε Πρόμις
Alemagna, Beatrice, Τι θα πει «παιδί;»
Γκλιόρι, Ντέμπι, Θα σ’αγαπώ ό,τι κι αν γίνει
Γουμενοπούλου, Μαρία, [Η γελαστή οικογένεια]
Ηλιόπουλος, Βαγγέλης, Ζητώ μαμά ή Ζήτω η μαμά!
Hopgood, Tim, Όλοι μαζί στον μπλε καναπέ
Κόμπανυ, Μερσέ, [Η ιστορία του Ερνέστου]
Κυριτσόπουλος, Αλέξης,Σαββατοκύριακα
Μιχαηλίδου, Στέλλα, Ο γάιδαρος ο Μένιος, ο παραχαϊδεμένος
Προχάτσκα, Γιαν, Μια τρελή οικογένεια
Ροντάρι, Τζιάνι, [Ποιος διευθύνει;]
Ρώτας, Βασίλης, [Ο παππούλης]
Χατζηγιαννιού, Χρυσούλα, [Η κλώσα]