Κατεβάστε το σενάριο

Όποιος τιμωρείται, σώζεται;

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές ενσκήπτουν σε ένα πανανθρώπινο και διαχρονικό ηθικό θέμα που απασχολούσε και απασχολεί όλες τις γενεές των ανθρώπων. Με αφορμή το ζήτημα της «αμαρτίας» και της «τιμωρίας» μελετούν το αν η υποβολή σε τιμωρία εξασφαλίζει την «ίαση» του «αμαρτωλού», αλλά και αν η καρτερία και η ανοχή απέναντι στις δυσκολίες οδηγούν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο ζωής. Το εκκλησιαστικό κείμενο του Ιωάννου Χρυσοστόμου και η επιχειρηματολογία του προσφέρουν το έναυσμα για αναζήτηση, αλλά και, τελικά, την κατάθεση των απόψεων των ίδιων των μαθητών. Οι τελευταίοι, αφού πρώτα αντιληφθούν τη μορφή και τη σημασία του συγκεκριμένου κειμενικού είδους (ρητορικός λόγος – κήρυγμα) και εντοπίσουν τη διαχρονική σημασία λέξεων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, διερευνούν, σε ομάδες, την αντιθετική σύνδεση των εννοιών αμαρτία – τιμωρία, αρρώστια – φάρμακο όχι μόνο κατά την εποχή του συγγραφέα αλλά και στην αρχαία και σύγχρονη εποχή. Η εικονογράφηση του σχολικού εγχειριδίου, όπου παρατίθενται οι μυθολογικές, γνωστές τιμωρίες αρχαίων «τιμωρημένων» του Κάτω Κόσμου και το διαδίκτυο, το οποίο χρησιμοποιείται ως περιβάλλον αναζήτησης πληροφοριών, βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Ο τελικός στόχος είναι οι μαθητές, αξιοποιώντας και το λεξιλόγιο της ενότητας, να συγκεντρώσουν στοιχεία για έναν αγώνα διαδικτυακής ή τυπικής επιχειρηματολογίας όπου, απαντώντας και στην ερώτηση του τίτλου του σεναρίου. θα συζητήσουν την κυρίαρχη αντίθεση ανάμεσα στην αμαρτία και την τιμωρία, η οποία αναδεικνύεται στο κείμενο της ενότητας.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 12. Τα φαινόμενα απατούν
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Εκκλησιαστική γραμματεία
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεσαιωνική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Αλληγορία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Μάιος 2014
Χρονολογία έωςΜάιος 2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση