Κατεβάστε το σενάριο

Αίας

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

  • Κωνσταντίνα Τσάση, Αίας
  • Μαρία Τσούμαρη, Αίας

Περίληψη

Το παρόν σενάριο, με δραστηριότητες που θυμίζουν κυνήγι θησαυρού, στοχεύει να προσεγγίσουν οι μαθητές τη μορφή του Αίαντα σε συνάρτηση με άλλους κεντρικούς ήρωες του τρωικού κύκλου, με αφορμή την «ευγενέστερη μονομαχία της Ιλιάδας» (Μαρωνίτης), αυτή μεταξύ Έκτορα και Αίαντα στη ραψωδία Η.
Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν το διαθέσιμο σχετικό με τον Αίαντα ψηφιακό εικαστικό υλικό (ο ήρωας ήταν δημοφιλές θέμα απεικόνισης σε αγγειογραφίες κ.λπ.), να ταυτίσουν τις απεικονίσεις με συγκεκριμένες σκηνές του τρωικού μύθου με αναφορές στην ιλιαδική και στη σοφόκλεια αφήγηση και ευρύτερα στα κύκλια έπη, να ερμηνεύσουν την επιλογή και τη δημοφιλία των αντίστοιχων περιστατικών. Τέλος, αναλαμβάνουν να υποδυθούν τον Αίαντα, να συνθέσουν και να εκφωνήσουν τον λόγο με τον οποίο ο ήρωας εκθέτοντας την προσφορά του στον τρωικό πόλεμο διεκδικεί τα όπλα του Αχιλλέα και προσπαθεί να πείσει τους Αχαιούς να τον ψηφίσουν στην Κρίση των όπλων.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
↘ Ιλιάδα
↘ Η 206-312 / Θ
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Επική ποίηση
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Σοφοκλής
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
↘ Κλασική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Το σενάριο θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για Πολιτιστικό Πρόγραμμα (ημιτυπική εκπαίδευση) επεκτεινόμενο σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Χρονολογία (από)Αυγ. 2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές