Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [474,21 KB]

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [3,79 MB]

Ελευθερία και Ευθύνη

  • Δημιουργός: Ελένη Γούλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Πεδίο προβληματισμού του σεναρίου υπήρξε η έννοια της ‘ελευθερίας’ και ο τρόπος με τον οποίο εμφανίζεται στην κοινωνική οργάνωση. Επιδιώχθηκε, δηλαδή, μέσω της διερεύνησης αυτής οι έφηβοι μαθητές να προβληματιστούν γύρω από την ατομική ευθύνη που το κάθε μέλος της κοινωνίας φέρει, καθώς επιλέγει ο/η ίδιος/-α ή ανέχεται από τους άλλους συμπεριφορές και στάσεις. Το σενάριο προσπάθησε να προσεγγίσει τις έννοιες αυτές διαθεματικά, μέσα από τα μαθήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (δοκιμιακός λόγος), των Αρχαίων Ελληνικών (απόσπασμα από την Ιστορία του Θουκυδίδη) και της Νεοελληνικής Γλώσσας όπου αξιοποιήθηκαν ποικίλες μορφές κειμένων (άρθρο, δοκίμιο, συνέντευξη, αποφθέγματα, εικόνες, σκίτσα, βίντεο). Στην εφαρμογή εντάχθηκε επίσης και η παρακολούθηση της κινηματογραφικής ταινίας «Το Κύμα» (2008), ενώ οι μαθητές επιπλέον ασκήθηκαν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, τόσο ομαδικά όσο και ατομικά.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Δίκαιος λόγος και άδικος λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστορικά
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία [Λύκειο]
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)04/12/2012
Χρονολογία έως14/01/2013
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση