Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,29 MB]
  • Αρχείο 2 [1,59 MB]
  • Αρχείο 3 [302 KB]
  • Αρχείο 4 [84,23 KB]

Ελευθερία και ευθύνη

  • Δημιουργός: Δημήτρης Βασιλείου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σύμφωνα με τη συντάκτρια του σεναρίου: «Πεδίο προβληματισμού του σεναρίου αποτελεί η έννοια της ελευθερίας και ο τρόπος που εμφανίζεται στην κοινωνική οργάνωση. Πιο συγκεκριμένα, οι έφηβοι μαθητές μέσω αυτής της διερεύνησης επιδιώκεται να προβληματιστούν γύρω από την ατομική ευθύνη που το κάθε μέλος της κοινωνίας φέρει, καθώς επιλέγει ο ίδιος /α ή ανέχεται από τους άλλους συμπεριφορές και στάσεις. Το σενάριο προτείνει διαθεματική προσέγγιση των εννοιών μέσα από τα μαθήματα της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας (δοκιμιακός λόγος, με παράλληλα κείμενα ποιητικού, πεζού και φιλοσοφικού λόγου), το μάθημα των Αρχαίων ελληνικών (αποσπάσματα από την Ιστορία του Θουκυδίδη) και το μάθημα της Γλώσσας, όπου θα διερευνηθούν ποικίλες μορφές κειμένων (άρθρο, δοκίμιο, επιστολή, επιφυλλίδα, συνέντευξη, αποφθέγματα, εικόνες). Στην πρόταση εντάσσεται επίσης και η παρακολούθηση μιας κινηματογραφικής ταινίας («Το κύμα»), ενώ οι μαθητές θα ασκηθούν επιπλέον στα πλαίσια του σεναρίου στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, τόσο ομαδικά όσο και ατομικά».

Σύμφωνα με την παραπάνω πρόταση ακολουθήθηκε η διαθεματική προσέγγιση των εννοιών μέσα από τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Δεν πραγματοποιήθηκε η σύνδεση με το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και η παρακολούθηση της κινηματογραφικής ταινίας που προτείνεται.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Το δοκίμιο- Το άρθρο- Η επιφυλλίδα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Συνεργατικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/01/2015
Χρονολογία έως09/02/2015
Σχολική μονάδα

Πειραματικό ΓΕΛ Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών