Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Συνοδευτικό υλικό-Η κοινωνία στην τέχνη [437,95 KB]

Τεκμήρια

  • Τεκμήρια-Η κοινωνία στην τέχνη [1,03 MB]
  • Τεκμήρια-Η κοινωνία στην τέχνη [415,32 KB]
  • Τεκμήρια-Η κοινωνία στην τέχνη [242,2 KB]
  • Τεκμήρια-Η κοινωνία στην τέχνη [986,44 KB]

Η κοινωνία στην τέχνη

  • Δημιουργός: Στεφανία Μποτέλη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στο συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές δημιούργησαν μια διαδικτυακή έκθεση τέχνης με τίτλο «Η κοινωνία στην τέχνη», η οποία αναρτήθηκε σε ιστολόγιο. Για τη δημιουργία της έκθεσης αυτής αρχικά κατά την εισαγωγική-προπαρασκευαστική φάση της διδακτικής πορείας θεωρήθηκε σκόπιμο οι μαθητές-συνδιοργανωτές να αποσαφηνίσουν το ευρύ πεδίο του όρου κοινωνικά προβλήματα και να συνειδητοποιήσουν τον στενό δεσμό μεταξύ κοινωνίας και τέχνης διερευνώντας βιωματικά και μέσω της επίσκεψής τους στην έκθεση του ΚΕΘΕΑ στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Κοινότητες στη φυλακή − Κοινότητες στην κοινωνία» τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη αναδεικνύει και θίγει σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Επιπλέον, θεωρήθηκε σκόπιμο να εξοικειωθούν με τους κειμενικούς τύπους της περιγραφής και της αφήγησης, που χρησιμοποιούνται κατά κανόνα ως εργαλεία για την αποκωδικοποίηση των έργων τέχνης.

Κατά τη δεύτερη φάση της διδακτικής πορείας (διερευνητική-δημιουργική-παραγωγική), οι μαθητές εξασκήθηκαν στο πλαίσιο της ομάδας στη διαδικασία αποκωδικοποίησης των έργων τέχνης συμπληρώνοντας για τον σκοπό αυτό ειδικά διαμορφωμένα ανά ομάδα φύλλα εργασίας (ομαδική εργασία) και στη συνέχεια πλοηγήθηκαν στο διαδίκτυο (ατομική εργασία), προκειμένου να εντοπίσουν έργα τέχνης της δικής τους προτίμησης και αισθητικής που αναφέρονταν σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πρόβλημα και παρήγαγαν κείμενα-παρουσιάσεις των έργων αυτών. Έργα τέχνης και σχετικές παρουσιάσεις αναρτήθηκαν από τους μαθητές στο ιστολόγιο.

Μετά την ανάρτηση των έργων και των παρουσιάσεών τους στο διαδίκτυο, οι μαθητές στην επόμενη φάση της διδακτικής πορείας (επικοινωνιακή) δημιούργησαν προσκλήσεις (επίσημη-φιλική) και αφίσες για τη διαδικτυακή τους έκθεση, αφού προηγουμένως εξοικειώθηκαν − στο πλαίσιο της ολομέλειας και μέσω της αποδόμησης − με τα κειμενικά είδη και την πολυτροπικότητα της πρόσκλησης και της αφίσας. Στη συνέχεια, απαντώντας σε στοχευμένες ερωτήσεις, κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα μέσω της σύγκρισης των διαφορετικών προσκλήσεων-αφισών που δημιούργησαν αλλά και των διαφορετικών περιβαλλόντων εργασίας που χρησιμοποίησαν για την παραγωγή τους (δυνατότητες που προσφέρουν αλλά και δεσμεύσεις που επιβάλλουν στον δημιουργό). Προσκλήσεις και αφίσες αναρτήθηκαν στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου και του γραφείου των καθηγητών και εστάλησαν ηλεκτρονικά στην υπεύθυνη Παιδαγωγικών Θεμάτων του σχολείου και στο Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Ακόμη, οι μαθητές δημιούργησαν εκδήλωση στο προσωπικό τους facebook, προκειμένου να γνωστοποιήσουν το γεγονός στους διαδικτυακούς τους φίλους.

Γενικά, στο συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές/τριες εξασκήθηκαν στην υιοθέτηση κριτικής στάσης απέναντι στα έργα τέχνης και στη σχέση που τα διέπει με την κοινωνία αλλά και στην κριτική επεξεργασία πληροφοριών που προέρχονται από το διαδίκτυο (κριτικός γραμματισμός). Επιπλέον, εξοικειώθηκαν με νέους γραμματισμούς μέσω της παραγωγής κειμένων σε διαφορετικά ηλεκτρονικά περιβάλλοντα αλλά και μέσω της συμμετοχής τους στο ιστολόγιο. Τέλος, καλλιέργησαν τις δεξιότητες της παραγωγής γραπτού λόγου (με την παραγωγή συγκεκριμένων κειμενικών ειδών, όπως παρουσίαση ταινίας / πίνακα / φωτογραφίας / γελοιογραφίας / κόμικς /, πρόσκληση, αφίσα) αλλά και της παραγωγής προφορικού λόγου (προφορικές παρουσιάσεις των ομαδικών εργασιών τους στους συμμαθητές τους) καθώς και τις δεξιότητες της κατανόησης προφορικού και γραπτού λόγου (κατά τη διαδικασία της συλλογής του υλικού από το διαδίκτυο καθώς και της αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές /τριες τους). Τέλος, η προστιθέμενη μαθησιακή αξία του συγκεκριμένου σεναρίου έγκειται στο ότι καλλιεργήθηκε η κριτική στάση απέναντι στα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή κειμένων αλλά και απέναντι στα ιστολόγια, τα οποία γίνονται φορείς της ιδεολογίας των συντακτών τους (κριτικός νέος γραμματισμός).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/04/2013
Χρονολογία έως24/04/2013
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ