Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Διεκδικώντας ένα καλύτερο σχολείο [194 KB]

Διεκδικώντας ένα καλύτερο σχολείο

  • Δημιουργός: Γεωργία (Γιούλη) Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Όπως η ίδια η συντάκτρια σημειώνει, «Οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν το περιεχόμενο των όρων παιδεία, αγωγή, εκπαίδευση, διαπαιδαγώγηση, όρων που συχνά χρησιμοποιούνται αδιάκριτα και λανθασμένα στον καθημερινό λόγο. Κατόπιν, επικεντρώνονται στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, συγκεντρώνουν και αξιολογούν πληροφορίες γι’ αυτό και το αντίστοιχο της Φινλανδίας ως παράδειγμα εκπαιδευτικού συστήματος που θεωρείται από πολλούς περισσότερο ελκυστικό για τους μαθητές και περισσότερο αποτελεσματικό στους στόχους που θέτει, προχωρούν σε συγκρίσεις και ωθούνται να διατυπώσουν προτάσεις για βελτιώσεις.
Κατά την έρευνά τους, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με ποικίλα είδη κειμένων, μονοτροπικών και πολυτροπικών: δημοσιογραφική έρευνα και συνεντεύξεις, άρθρο, επιστολή, βίντεο. Εκτός από το περιεχόμενο, τους ζητείται να μελετήσουν τα γλωσσικά και δομικά χαρακτηριστικά των ειδών αυτών και, κατόπιν, να παραγάγουν αντίστοιχα είδη κειμένων με περιεχόμενο που άπτεται της δικής τους σχολικής πραγματικότητας και των βιωμάτων τους. Με τον τρόπο αυτόν καλύπτεται μέρος της διδακτέας στην τάξη αυτήν ύλης, που καλό είναι να παρουσιασθεί από τα πρώτα κιόλας μαθήματα της χρονιάς, ώστε να κατακτηθεί σταδιακά με συνεχή εξάσκηση».

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
↘ Παράρτημα: διαβάζω και γράφω
↘ Το δοκίμιο- Το άρθρο- Η επιφυλλίδα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Προθέσεις
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/11/2012
Χρονολογία έως23/11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση