Κατεβάστε το σενάριο

Διεκδικώντας ένα καλύτερο σχολείο

  • Δημιουργός: Ελένη Μαργαρού

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο που περιγράφεται παρακάτω αφορά τη θεματική ενότητα «Παιδεία-Εκπαίδευση». Συνεργαζόμενοι σε ομάδες, οι μαθητές αποσαφηνίζουν στην αρχή όρους αναγκαίους για την πραγμάτευση του θέματος και κατόπιν, με αφόρμηση μια δημοσιογραφική εκπομπή, καλούνται να εντοπίσουν προβλήματα που αντιμετωπίζει συγκεκριμένα το ελληνικό σχολείο σε επίπεδο υποδομών, ανθρώπινου δυναμικού, διδακτικών μεθόδων και περιεχομένου της παρεχόμενης παιδείας, να προχωρήσουν σε συγκρίσεις με ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα που εφαρμόζεται αλλού με μεγάλη, όπως υποστηρίζεται από πολλούς, επιτυχία και, τέλος, να προχωρήσουν σε προτάσεις επίλυσης των παραπάνω προβλημάτων. Στο πλαίσιο της συζήτησης αυτής, ωθούνται στην προσέγγιση ποικίλων ειδών κειμένων, μονοτροπικών και πολυτροπικών, την ανίχνευση των γλωσσικών και δομικών χαρακτηριστικών τους και τη δημιουργία αντίστοιχων κειμένων που υπηρετούν διαφορετικές επικοινωνιακές ανάγκες. Με τον τρόπο αυτό καλύπτεται μέρος της διδακτέας στην τάξη αυτή ύλης, που καλό είναι να παρουσιασθεί από τα πρώτα κιόλας μαθήματα της χρονιάς, ώστε να κατακτηθεί σταδιακά με συνεχή εξάσκηση. Παράλληλα, θίγεται το ζήτημα της αντικειμενικότητας των πληροφοριών, όπως και της αξιολόγησης των ηλεκτρονικών μέσων. Η διδασκαλία πραγματοποιείται είτε στο εργαστήριο πληροφορικής, είτε στην αίθουσα διδασκαλίας με την αξιοποίηση βιντεοπροβολέα και οι μαθητές αξιοποιούν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ ως μέσα πρακτικής γραμματισμού και τα ψηφιακά περιβάλλοντα του διαδικτύου, του λογισμικού επεξεργασίας κειμένου και του λογισμικού παρουσίασης για να οικοδομήσουν γνώσεις διερευνώντας, γράφοντας και συν-γράφοντας, παρουσιάζοντας, τέλος, τα προϊόντα της δουλειάς τους. Η συνεργασία, επίσης, σε μια πλατφόρμα Wiki καλλιεργεί δεξιότητες σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας. Τέλος, αναπτύσσουν μεταγνωστικές δεξιότητες συμμετέχοντας σε διαδικασίες αυτο- και ετεροαξιολόγησης.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Παρουσίαση-κριτική
→ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
↘ Παράρτημα: διαβάζω και γράφω
↘ Το δοκίμιο- Το άρθρο- Η επιφυλλίδα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Προθέσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές