Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [5,25 MB]

«Οἷα ἡ μορφή, (οὐ) τοιάδε καὶ ἡ ψυχὴ(;)»

  • Δημιουργός: Βασιλική Γιαρίμπαπα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο επιχειρεί να προσεγγίσει την ενότητα των παραγράφων 18-19, που αποτελούν το τέλος της Πίστεως. Ολοκληρώνοντας ο Μαντίθεος την επιχειρηματολογία του σχετικά με την υποδειγματική του στρατιωτική συμπεριφορά, «κλείνει» το κύριο μέρος της απολογίας του προβάλλοντας και τεκμηριώνοντας το κριτήριο αξιολόγησης του πολίτη. Οι μαθητές θα μελετήσουν το κείμενο γλωσσικά, μέσα όμως από μια καθολική οπτική και όχι μονοδιάστατα ως άλλο ένα αρχαίο ελληνικό κείμενο. Θα το συγκρίνουν με μεταφράσεις που τους δίνονται· θα αναζητήσουν τη σύνδεση ή μη της σημασίας αρχαιοελληνικών λέξεων με τις ομόρριζες τους νεοελληνικές· θα ανακαλύψουν τη δεινότητα της έκφρασης του ρήτορα μέσω των σχημάτων λόγου και ειδικότερα της αντίθεσης. Στη συνέχεια, θα αξιοποιήσουν άλλες πηγές, για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι επιλογές (πολιτικές, κοινωνικές, ηθικές) των αρχαίων Ελλήνων συνδέονται με τον ιδιωτικό και δημόσιο βίο τους, καθώς και κατά πόσο επηρεάζονται οι φιλοσοφικές τους τάσεις από αυτό (φαίνεσθαι - είναι). Παράλληλα, θα κάνουν και αντίστοιχες αναγωγές στο σήμερα και στις σύγχρονες τάσεις των πολιτών. Θα αντιληφθούν έτσι και το πώς η στάση αυτή των πολιτών καθορίζεται από το ιστορικοπολιτικό σκηνικό της εκάστοτε εποχής. Θα παραγάγουν λόγο ορμώμενο από τις δικές τους κρίσεις και αξιολογήσεις σχετικά με τα προηγούμενα. Τέλος, θα μελετήσουν και θα αξιολογήσουν την τέχνη της πειθούς του συγκεκριμένου ρήτορα και θα εκτιμήσουν την αρετή του στη χρήση της ηθοποιίας και παθοποιίας.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (διδαγμένο)
↘ Λυσίας, Υπέρ Μαντιθέου - §18
↘ Λυσίας, Υπέρ Μαντιθέου - §19
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Σύνδεσμοι
↘ Σύνταξη
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Ρητορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ηρόδοτος
↘ Αριστοφάνης
↘ Θουκυδίδης
↘ Λυσίας
↘ Ισοκράτης
↘ Αριστοτέλης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Δραματικότητα
↘ Διακειμενικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
→ Μονοτροπικό
→ Πολυτροπικό
→ Γραπτό
→ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
→ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Δοκίμιο
→ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
→ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
→ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία [Λύκειο]
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές