Προφορικότητα και γραμματισμός
Δημιουργός: Ελένη Ξυλά
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
- Διαθεματικό: Όχι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Κατερίνα Τρίμη-Κύρου, Προφορικότητα και γραμματισμός
- Ελένη Ξυλά, Προφορικότητα και γραμματισμός
Περίληψη
Συχνά τα παιδιά διαμαρτύρονται ότι στο σχολείο όλο γράφουν και αυτό τα κουράζει. Ζητούν επίμονα: «Ας μιλήσουμε, κυρία/ε…». Η απάντηση που λαμβάνουν είναι συνήθως ότι δεν υπάρχει ο χρόνος για κάτι «τέτοιο». Απάντηση μάλλον αδικαιολόγητη, αν λάβουμε υπόψη ότι το σχολικό βιβλίο έχει πλήθος προφορικών δραστηριοτήτων τις οποίες δεν αξιοποιούμε επαρκώς. Η παρούσα πρόταση διδασκαλίας έχει στόχο να απενοχοποιήσει τον εκπαιδευτικό που θα νιώσει ότι πνίγεται από τον ασφυκτικό κλοιό της ύλης και θα θελήσει να «μιλήσει» με τα παιδιά.
Διδακτική Ενότητα | → Νεοελληνική Γλώσσα ↘ Α Γυμνασίου ↘ Οι πρώτες μέρες σ’ ένα νέο σχολείο ↘ Επικοινωνία στο σχολείο ↘ Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου ↘ Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόνα |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Σχολική ζωή ↘ Πολιτισμός-Τέχνη ↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι ↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Μορφολογία ↘ Άρθρα ↘ Ουσιαστικά ↘ Επίθετα ↘ Αντωνυμίες ↘ Ρήματα ↘ Αριθμητικά ↘ Επιρρήματα ↘ Σύνταξη ↘ Πρόταση ↘ Όροι της πρότασης ↘ Ονοματικό σύνολο ↘ Ρηματικό σύνολο ↘ Επιρρηματικό σύνολο ↘ Σχήματα λόγου ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Παραγωγή ↘ Σύνθεση ↘ Πολυσημία ↘ Σχέσεις λέξεων ↘ Ετυμολογία ↘ Οικογένειες λέξεων ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Ανάλυση διαδικασίας ↘ Εξήγηση ↘ Παράγραφος ↘ Περίληψη ↘ Οδηγίες ↘ Κειμενικά είδη ↘ επιστολές/προσκλήσεις ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Οδηγίες χρήσης ↘ Ειδησεογραφικά ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ποιήματα/τραγούδια ↘ Ιστολόγια → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Ανάλυση διαδικασίας ↘ Εξήγηση ↘ Οδηγίες ↘ Περίληψη ↘ Κειμενικά είδη ↘ Επιστολές/προσκλήσεις ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Οδηγίες χρήσης ↘ Ειδησεογραφικά ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ποιήματα/τραγούδια ↘ Παράγραφος ↘ Ιστολόγια ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 01/2013 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές γραφείου → Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Λεξικά, σώματα κειμένων → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |