Κατεβάστε το σενάριο

Το παιχνίδι των αντιθέσεων

  • Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Ο Ευριπίδης συνηθίζει (α) να παρουσιάζει τους ήρωές του με χαρακτηριστικά διαφορετικά από αυτά που η μυθική παράδοση τους αποδίδει και (β) να εξελίσσει την υπόθεση με απροσδόκητα επεισόδια. Αυτή την «ποιητική της ανατροπής», την «ειρωνική» μέθοδο του Ευριπίδη επιχειρεί να αναδείξει το παρόν σενάριο, όπως εφαρμόζεται στο Α΄ Επεισόδιο της «Ελένης» και όπως αποδίδεται σε σκηνικές του παραστάσεις. Επίσης, διερευνά το θέμα της «ανάγκης», όπως το πραγματεύονται οι ευριπίδειοι ήρωες και όπως το αντιλαμβάνονται στην καθημερινότητά τους οι μαθητές.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Ευριπίδου, Ελένη
↘ Α΄ Επεισόδιο στ. 437-575 – 1η Σκηνή 437-494
↘ Α΄ Επεισόδιο στ. 437-575 – 2η Σκηνή 495-541
↘ Α΄ Επεισόδιο στ. 437-575 – 3η Σκηνή 542-575
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Ευριπίδης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Δραματικότητα
↘ Τραγική ειρωνεία
↘ Στιχομυθία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η δραματοποίηση που προβλέπει το σενάριο είναι απαιτητική σε χρόνο διαδικασία. Η δόμηση του σεναρίου επιτρέπει επιλογή δραστηριοτήτων προσαρμογή της χρονικής του διάρκειας.

Χρονολογία (από)12/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές