Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,86 MB]

Κάτι θα γίνει θα δεις: κοινωνικές αναπαραστάσεις σε μια σύγχρονη συλλογή διηγημάτων

  • Δημιουργός: Βασίλης Μπακύρας

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Πρόταση του συνταγμένου σεναρίου ήταν να διερευνηθεί το ζήτημα των κοινωνικών αναπαραστάσεων στη λογοτεχνία, με αφορμή μια συλλογή διηγημάτων που καταπιάνεται με τη φλέγουσα πραγματικότητα της σημερινής ελληνικής κοινωνίας, τη συλλογή Κάτι θα γίνει, θα δεις του Χρήστου Οικονόμου, η οποία βραβεύτηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος για το 2011.

Η εξέταση του ζητήματος ξεκίνησε με την επεξεργασία ενός παλαιότερου διηγήματος επηρεασμένου από τον ρεαλισμό, του «Πατέρα στο σπίτι» του Αλ. Παπαδιαμάντη. Στη Β΄ φάση –κατά την οποία έγιναν αλλαγές στα προτεινόμενα από το αρχικό σενάριο κείμενα και, κατά συνέπεια, στα φύλλα εργασίας, για λόγους που θα εξηγηθούν παρακάτω– κάθε ομάδα επεξεργάστηκε ένα διήγημα από τη συλλογή του Οικονόμου και συνέγραψε κείμενα με σκοπό να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο αναπαρίσταται και ερμηνεύεται η κοινωνική συνθήκη από τον συγγραφέα. Στη Γ΄ φάση οι μαθητές ασχολήθηκαν με δραστηριότητες δημιουργικής γραφής εκκινώντας από κείμενα δημοσιογραφικής επικαιρότητας. Επιδιώχθηκε να αναδειχθεί η σχέση πραγματικότητας και λογοτεχνίας και να αποτελέσει η σχέση αυτή το έναυσμα για μια προσεκτικότερη ανάγνωση από τους μαθητές τόσο της λογοτεχνίας όσο και της πραγματικότητας.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρεαλισμός
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)13/11/2014
Χρονολογία έως08/01/2015
Σχολική μονάδα

1ο ΓΕΛ Σαλαμίνας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ

Κείμενα

  • Οικονόμου, Χρήστος. Κάτι θα γίνει, θα δεις.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Πατέρα στο σπίτι.