Διαπροσωπικές σχέσεις συμμαθητών
Δημιουργός: Μαρία Μπεχλιβάνου
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
- Διαθεματικό: Ναι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Μαρίνα Αρετάκη, Διαπροσωπικές σχέσεις συμμαθητών
Περίληψη
Τις πρώτες τέσσερις ώρες του σεναρίου (α΄ φάση) τις αφιερώνουμε στην ανάγνωση μικρών, μη λογοτεχνικών κειμένων σχετικών με το θέμα ή στην προβολή σχετικής ταινίας και φωτογραφιών, με βασικό στόχο να διασαφηνιστεί το θέμα (σχέσεις συμμαθητών) και να δημιουργηθεί ένας πρώτος προβληματισμός σχετικά με αυτό. Στη συνέχεια (β΄ φάση), αφού χωρίσουμε τα παιδιά σε ομάδες, προχωράμε στην ανάγνωση πεζών λογοτεχνικών κειμένων, αρχικά σύντομων και έπειτα μεγαλύτερης έκτασης (διηγήματα ή ολόκληρο μυθιστόρημα), τα οποία οι μαθητές προσεγγίζουν μέσα από ποικίλες δραστηριότητες που συνδέονται με τη σκοποθεσία του σεναρίου (περίπου 16 ώρες). Στο τέλος αυτής της φάσης η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης το κείμενο που ανέλαβε να διαβάσει. Στην τέλος (γ΄ φάση) οι μαθητές παράγουν δικό τους λόγο σχετικά με το θέμα του σεναρίου μέσα από ατομικές και ομαδικές εργασίες.
Διδακτική Ενότητα | → Α Γυμνασίου ↘ Σχολική ζωή |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Σχολική ζωή → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής ↘ Αφηγηματολογία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Δημιουργική γραφή (creative writing) ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο | → Φιλολογικής ζώνης ↘ Νεοελληνική Γλώσσα ↘ Ιστορία |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 13+ διδακτικές ώρες |
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια | Το σενάριο προβλέπεται να υλοποιηθεί σε 24 διδακτικές ώρες, διότι αποτελεί παραδειγματικό σενάριο για τη συνολική διδασκαλία της ενότητας "Σχολική ζωή" της Α΄ Γυμνασίου. Για αυτόν τον λόγο η διδακτική πορεία περιγράφεται με αδρές γραμμές. |
Χρονολογία (από) | 12/2011 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Κεντρική προβολή/παρουσίαση |
Κείμενα
- Αλεξίου, Έλλη. Αμαρτίαι γονέων, Η Βαγγελίτσα, Γ΄ Χριστιανικό Παρθεναγωγείο.
- Ζέη, Άλκη. [Αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία].
- Ιωάννου, Γιώργος. Να ’σαι καλά, δάσκαλε! Τα παρατσούκλια.
- Καζαντζάκης, Νίκος. [Η Νέα Παιδαγωγική].
- Καλιότσος, Παντελής. Ένα σακί μαλλιά.
- Νάκου, Λιλίκα. Η κυρία Ντο-ρε-μι.
- Σαλόμκο, Ναταλία. Αν ήμουν δάσκαλος.
- Σαρή, Ζωρζ. Ε.Π., Ο κύριος μου.
- Σκουζές, Παναγής. [Ο βίος μου].