Κατεβάστε το σενάριο

Διαπροσωπικές σχέσεις συμμαθητών

  • Δημιουργός: Μαρία Μπεχλιβάνου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Τις πρώτες τέσσερις ώρες του σεναρίου (α΄ φάση) τις αφιερώνουμε στην ανάγνωση μικρών, μη λογοτεχνικών κειμένων σχετικών με το θέμα ή στην προβολή σχετικής ταινίας και φωτογραφιών, με βασικό στόχο να διασαφηνιστεί το θέμα (σχέσεις συμμαθητών) και να δημιουργηθεί ένας πρώτος προβληματισμός σχετικά με αυτό. Στη συνέχεια (β΄ φάση), αφού χωρίσουμε τα παιδιά σε ομάδες, προχωράμε στην ανάγνωση πεζών λογοτεχνικών κειμένων, αρχικά σύντομων και έπειτα μεγαλύτερης έκτασης (διηγήματα ή ολόκληρο μυθιστόρημα), τα οποία οι μαθητές προσεγγίζουν μέσα από ποικίλες δραστηριότητες που συνδέονται με τη σκοποθεσία του σεναρίου (περίπου 16 ώρες). Στο τέλος αυτής της φάσης η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης το κείμενο που ανέλαβε να διαβάσει. Στην τέλος (γ΄ φάση) οι μαθητές παράγουν δικό τους λόγο σχετικά με το θέμα του σεναρίου μέσα από ατομικές και ομαδικές εργασίες.

Διδακτική Ενότητα→ Α Γυμνασίου
↘ Σχολική ζωή
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Το σενάριο προβλέπεται να υλοποιηθεί σε 24 διδακτικές ώρες, διότι αποτελεί παραδειγματικό σενάριο για τη συνολική διδασκαλία της ενότητας "Σχολική ζωή" της Α΄ Γυμνασίου. Για αυτόν τον λόγο η διδακτική πορεία περιγράφεται με αδρές γραμμές.

Χρονολογία (από)12/2011
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Αλεξίου, Έλλη. Αμαρτίαι γονέων, Η Βαγγελίτσα, Γ΄ Χριστιανικό Παρθεναγωγείο.
  • Ζέη, Άλκη. [Αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία].
  • Ιωάννου, Γιώργος. Να ’σαι καλά, δάσκαλε! Τα παρατσούκλια.
  • Καζαντζάκης, Νίκος. [Η Νέα Παιδαγωγική].
  • Καλιότσος, Παντελής. Ένα σακί μαλλιά.
  • Νάκου, Λιλίκα. Η κυρία Ντο-ρε-μι.
  • Σαλόμκο, Ναταλία. Αν ήμουν δάσκαλος.
  • Σαρή, Ζωρζ. Ε.Π., Ο κύριος μου.
  • Σκουζές, Παναγής. [Ο βίος μου].