Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [6,11 MB]

Ο Οδυσσέας στον Άδη

  • Δημιουργός: Βασιλική Καραθόδωρου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές συνεργαζόμενοι σε ομάδες διδάσκονται σημαντικές όψεις του ομηρικού κειμένου, εμβαθύνουν και προβληματίζονται για αξίες και αντιλήψεις του ομηρικού κόσμου - όπως αυτές προβάλλονται στη ραψωδία λ - που επιβιώνουν μέχρι τις μέρες μας. Στη συνέχεια, μελετώντας τα λεγόμενα των υπό εξέταση ομηρικών ηρώων εμπλέκονται σε δραστηριότητες σύγκρισης διαφορετικών συμπεριφορών διαφορετικών εποχών. Παράλληλα, αποκτούν μια πρώτη επαφή για τη διακειμενική σχέση του ομηρικού έπους με άλλα έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας τους, αλλά και τη διαχρονική απήχηση των ομηρικών επών στις διάφορες τέχνες.
Σε ομάδες μελετούν τα κείμενα συγκριτικά, διεξάγουν την προσωπική τους έρευνα σε ηλεκτρονικές πηγές, μαθαίνουν σταδιακά να εντοπίζουν την πληροφορία, να εφαρμόζουν τη γνώση αυτή στο κείμενό τους, αλλά και να παράγουν δικό τους ψηφιακό «υλικό» με τρόπο που καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Η ενασχόλησή τους με τις συγκεκριμένες δραστηριότητες αποτυπώνεται σε ένα τελικό πολυτροπικό προϊόν, τη μορφή του οποίου θα επιλέξουν οι ίδιοι. Οι ΤΠΕ τους παρέχουν τις ψηφιακές εκείνες πηγές τις οποίες οι μαθητές προσεγγίζουν κριτικά, για να αντλήσουν κατάλληλο υλικό για τις αποστολές τους. Μετά την ολοκλήρωση των παρουσιάσεών τους οι μαθητές συνθέτουν νέες ομάδες και συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι γνώσεων σχετικών με τα θέματα των εργασιών τους.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Οδύσσεια
↘ 16. κ, λ / λ 99-249
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Μύθος
↘ Μέτρο-στιχουργία
↘ Διακειμενικότητα
↘ Προοικονομία
↘ Εγκιβωτισμός
↘ Τραγική ειρωνεία
↘ Παρομοίωση
↘ Σήματα ποιητικής
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)23/3/2015
Χρονολογία έως3/4/2015
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Κολλεγίου «Ανατόλια»

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση