Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Τεκμήρια εφαρμογής σεναρίου Η δημιουργία του κόσμου: Big Bang ή Θεός; [3,47 MB]

Η δημιουργία του κόσμου: Big Bang ή Θεός;

  • Δημιουργός: Γεωργία-Ζέτα Τσίγκα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η εφαρμογή του σεναρίου συμμερίζεται τον σκοπό της συντάκτριας, οι μαθητές να προσεγγίσουν ένα ζήτημα «που απασχολεί διαχρονικά την ανθρώπινη σκέψη και αφορά στη δημιουργία του κόσμου» και να αναστοχαστούν τις οπτικές τόσο των φυσικών επιστημών όσο και της θρησκείας. Το συνταγμένο σενάριο σχεδιάστηκε για περισσότερες διδακτικές ώρες από όσες είχαμε στη διάθεσή μας. Κατά την εφαρμογή μιας συντομευμένης μορφής του, σκοπός μας ήταν το διαχρονικού ενδιαφέροντος ζήτημα να αποτελέσει το όχημα ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να αξιοποιήσουν ψηφιακές πηγές και συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης σε ένα διαθεματικό πλαίσιο όπου το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας επικοινωνεί με τα Θρησκευτικά και τη Γεωγραφία κι αυτό να συμβάλει στον κλασικό και ψηφιακό γραμματισμό τους.

Στο πρώτο στάδιο, με αφορμή τους όρους Γένεση και Μεγάλη Έκρηξη (Big Bang), εργαζόμενοι ομαδικά και συνεργατικά οι μαθητές γνώρισαν τον τρόπο και τους όρους λειτουργίας της Wikipedia ως αξιόπιστου ιστότοπου και συνεργατικού εγχειρήματος, ασκήθηκαν στην αναγνώριση της δομής ενός εγκυκλοπαιδικού λήμματος και στη διατύπωση ενός ορισμού. Έχοντας έρθει σε επαφή με βασικές έννοιες θεωριών για τη δημιουργία του κόσμου, στο δεύτερο στάδιο προχώρησαν σε σύνθεση λογικών προτάσεων και συμμετείχαν σε αγώνες επιχειρηματολογίας υποστηρίζοντας ή αντικρούοντας ορισμένες από τις κυρίαρχες αντιλήψεις και θεωρίες για το ζήτημα. Με τη συγκεκριμένη διαδικασία ανέπτυξαν δημόσιο λόγο, είχαν την εμπειρία αυτοαξιολόγησης, ετεροαξιολόγησης και ανατροφοδότησης. Ολοκληρώνοντας την εφαρμογή, οι τοποθετήσεις των ομάδων παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια.

Αρκετοί από τους στόχους της εφαρμογής επιτεύχθηκαν: μεταξύ άλλων, οι μαθητές διεύρυναν την κατανόησή τους για τον κόσμο, ενισχύθηκε η κριτική στάση τους απέναντι στις πηγές πληροφοριών και εμπλουτίστηκαν ως προς τις τρεις διαστάσεις ψηφιακού γραμματισμού (τεχνική/ λειτουργική/ κριτική).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα
↘ Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του διαστήματος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παράγραφος
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Θρησκευτικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Υλοποιήθηκε ένα μέρος του συνταγμένου σεναρίου.

Χρονολογία (από)2015/04/20
Χρονολογία έως2015/05/04
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο – Λυκειακές Τάξεις Μακρυχωρίου Λάρισας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές