Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • miteloudis_proswpikesafigiseis_tek [4,87 MB]

Προσωπικές αφηγήσεις

  • Δημιουργός: Πανταζής Μητελούδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Όπως αναφέρεται στο συνταγμένο σενάριο:
«Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου σεναρίου οι μαθητές με τρόπο διερευνητικό εξοικειώνονται με το ευρύ ρεπερτόριο των αυτοβιογραφικών ειδών και έχουν την ευκαιρία να αφηγηθούν οι ίδιοι τις προσωπικές τους ιστορίες. Συγκεκριμένα, κατά την πρώτη φάση, προσεγγίζουν, στο πλαίσιο της ολομέλειας, το υλικό του σχολικού βιβλίου σχετικά με τα αυτο-βιογραφικά είδη με σκοπό να αντιληφθούν το εύρος, την ποικιλία και τις διαφορετικές επικοινωνιακές ανάγκες που αυτά εξυπηρετούν. Κατά τη δεύτερη φάση, σε ομάδες, επεξεργάζονται αντίστοιχα φύλλα εργασίας που αφορούν σε ποικίλα αυτοβιογραφικά είδη με σκοπό να παρουσιάσουν στην ολομέλεια τα ευρήματά τους και να γίνει συζήτηση σχετικά με τα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων κειμενικών ειδών, δηλαδή το περιεχόμενο, την οργάνωση, τον συντάκτη, τη γλώσσα και τους άλλους επικοινωνιακούς πόρους, τον σκοπό σύνταξης, τους αποδέκτες κτλ. Κατά την τρίτη φάση, η τάξη μετατρέπεται σε εργαστήριο γραφής, ώστε οι μαθητές να αφηγηθούν τις προσωπικές–οικογενειακές τους ιστορίες, επιλέγοντας τρόπους και μέσα έκφρασης, με σκοπό την παρουσίασή τους στην ολομέλεια. Αξιοποιούν τις ΤΠΕ ως μέσα πρακτικής γραμματισμού, γεγονός που τους δίνει τη δυνατότητα, όχι μόνο να εξοικειωθούν με τα αντίστοιχα περιβάλλοντα του επεξεργαστή κειμένου, του λογισμικού παρουσίασης, του λογισμικού κατασκευής ταινίας, αλλά και να προβληματιστούν σχετικά με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς τους. Επιπλέον, το Facebook, ως περιβάλλον συνεργατικής γραφής, ως χώρος διαμοίρασης αρχείων και ως ψηφιακή κοινότητα μάθησης, μπορεί να υποστηρίξει τη δράση των μαθητών σε όλες τις φάσεις του σεναρίου και να αποτελέσει βήμα έκφρασης αυτών, εξασφαλίζοντας κατά το δυνατόν αυθεντικές περιστάσεις επικοινωνίας (Μπαλτά κ.ά. 2011).»

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Βιογραφικά είδη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ιστολόγια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)17/02/2015
Χρονολογία έως17/03/2015
Σχολική μονάδα

1ο Γενικό Λύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές