Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Μονομαχία και αριστεία στην Ιλιάδα - τεκμήρια [8,76 MB]

ὡς ἔπεσ᾽ ἐσθλὸς ἀνήρ - Μονομαχία και ἀριστεία στην Ἰλιάδα

  • Δημιουργός: Μαργαρίτα Κώστογλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο στηρίζεται στην 15η ενότητα του σχολικού βιβλίου των Ομηρικών Επών «Ιλιάδα» για την Β΄ Γυμνασίου, που περιλαμβάνει ένα εκτενές απόσπασμα της ραψωδίας Π (στίχοι 684-867), το οποίο αναφέρεται στην «ἀριστεία» και το θάνατο του Πατρόκλου. Οι μαθητές καλούνται να εμπλακούν ομαδικά σε δραστηριότητες για τη διερεύνηση της «ἀριστείας», που αποτελεί εξαιρετική έκφανση της ηρωικότερης εκδοχής της μάχης εκ του συστάδην και εκδήλωση που εντάσσεται στον ευρύτερο κύκλο, τη μονομαχία. Εν συνεχεία, οι μαθητές ανάλογα με το όνομα της ομάδας τους, η καθεμιά από τις οποίες φέρει το όνομα ενός διαπρεπούς Αχαιού ήρωα που παρουσιάζεται να αριστεύει στο ιλιαδικό έπος (Διομήδης, Αχιλλέας, Αγαμέμνονας, Μενέλαος), μελετούν και συγκρίνουν την «ἀριστεία» του Πάτροκλου, όπως παρουσιάζεται στην εξεταζόμενη ενότητα, με αυτή των προαναφερθέντων ηρώων σε άλλες ραψωδίες του έπους. Η εργασία των μαθητών υποβοηθείται από κατευθυντήριες ερωτήσεις. Η τελευταία δραστηριότητα αυτού του Φύλλου Εργασίας περιλαμβάνει τη μετάβαση της ίδιας βάσης προβληματισμού στον θελκτικότερο κόσμο της οπτικοποίησης που προσφέρει η βιομηχανία θεάματος, επιδιώκοντας την παραβολή με απόσπασμα σύγχρονης ταινίας με την οποία οι μαθητές είναι κατά πάσα πιθανότητα εξοικειωμένοι. Στόχος εδώ είναι να ανιχνευθεί αν οι μαθητές είναι σε θέση να αντιληφθούν κατά πόσο η φαντασμαγορία των οπτικών εφέ εγκλωβίζει τους αξιοποιούμενους μύθους (ή ιστορικά γεγονότα) στις νόρμες και τα κλισέ των ταινιών δράσης. Τέλος, το σενάριο προβλέπει μία τελευταία ώρα αφιερωμένη στην παρουσίαση του υλικού που δημιούργησαν οι ομάδες στην ολομέλεια, κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπάρξει εκατέρωθεν αξιολόγηση αλλά και αυτοαξιολόγηση των ομάδων, ώστε να εξαχθούν τα τελικά συμπεράσματα.

Διδακτική Ενότητα→ Β Γυμνασίου
↘ Ιλιάδα
↘ Π 684-867
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)5/1/2015
Χρονολογία έως4/2/2015
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο Νέου Πετριτσίου