Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [4,93 MB]

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [40,16 MB]

Παίζουμε ανακύκλωση;

  • Δημιουργός: Παναγιώτα Καφετζή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι προτάσεις που κατατίθενται στο συγκεκριμένο σενάριο αξιοποιούν δράσεις από τον χώρο της Περιβαλλοντικής Αγωγής με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών στην προστασία του πλανήτη. Η θεματική τους κινείται γύρω από το θέμα της ανακύκλωσης, προσπαθώντας να διευκρινίσουν όρους και έννοιες και να στοιχειοθετήσουν τα επιχειρήματα της αναγκαιότητας να αναπτυχθεί μια υπεύθυνη και συνεπής συνείδηση του «Πολίτη της Γης».
Η λογοτεχνία ήταν το εργαλείο που χρησιμοποίησαν τα παιδιά για να προσεγγίσουν τα πεδία αυτά, μέσα από αναδιαμόρφωση παραμυθιών που ήδη γνώριζαν, δίνοντάς τους όμως μια περιβαλλοντική οπτική. Οι δράσεις του σεναρίου επιχειρούν να εμπλέξουν ενεργά τα παιδιά σε διερευνητικές διεργασίες που στοχεύουν να αξιοποιήσουν τη φαντασιακή λειτουργία της γλώσσας, για να διερευνηθούν έννοιες και επιστημονικά δεδομένα που η ηλικία και οι γνώσεις των παιδιών δεν βοηθούν να γίνουν αντιληπτά με ακαδημαϊκό τρόπο.
Τα παιδιά, μέσα από μια δομημένη διαδικασία δράσεων, που μπορεί να υλοποιηθεί όχι μόνο σε ώρες της Φιλαναγνωσίας αλλά και της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Ευέλικτης Ζώνης και των ΤΠΕ, ανακάλυψαν τη σημασία της συμβολής τους στην εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του πλανήτη από τα σκουπίδια. Μέσα από τις δράσεις τους καλλιέργησαν, παράλληλα με την περιβαλλοντική συνείδηση, δεξιότητες στο πεδίο της Γλώσσας και των ΤΠΕ.
Με αφετηρία την παρακολούθηση ενός βίντεο της Κυπριακής Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης με θέμα την ανακύκλωση, ξεκινήσαμε ένα λογοτεχνικό ταξίδι που ενσωματώνει κλασικά και μη παραμύθια, τα οποία τα παιδιά κλήθηκαν να αναμορφώσουν μέσα από την οπτική της προστασίας του περιβάλλοντος. Στη διάρκεια αυτής της αναμόρφωσης, ήρθαν σε επαφή με εργαλεία των ΤΠΕ όπως δικτυακές πύλες και ιστοσελίδες πληροφόρησης, ηλεκτρονικά βιβλία, εργαλεία κατασκευής κόμικς και εφαρμογές όπως αυτή της ζωγραφικής και της κατασκευής παρουσίασης και ηλεκτρονικής αφίσας. Παρήγαγαν αφηγηματικά, περιγραφικά, κατευθυντικά και πληροφοριακά κείμενα που συνδέθηκαν στο τέλος σε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο για κάθε ομάδα.

Διδακτική Ενότητα→ Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)05/05/2014
Χρονολογία έως04/06/2014
Σχολική μονάδα

17ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές