Κατεβάστε το σενάριο

Αχ, αυτή η τηλεόραση!… Καλλιεργώντας τον προφορικό λόγο

  • Δημιουργός: Κατερίνα Τσουβαλτζίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στη συγκεκριμένη εφαρμογή υπηρετήθηκε ο σκοπός της αγωγής του προφορικού λόγου, της άσκησης στον διάλογο και της διαμόρφωσης ήθους συνομιλητή. Σε συνέχεια της διερεύνησης του θέματος στα πλαίσια της διδασκαλίας του Α΄ μέρους της 6ης διδακτικής ενότητας «Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές», όπου τέθηκαν οι προβληματισμοί σχετικά με το μέσο και τις διαφορετικές χρήσεις του από παιδιά και ενήλικες, οι μαθητές, στα πλαίσια της παρούσας εφαρμογής και με αφορμή γελοιογραφικές αναπαραστάσεις της σχέσης του σύγχρονου ανθρώπου με την τηλεόραση, συζήτησαν αρχικά ελεύθερα και μετέφεραν σχετικές προσωπικές τους εμπειρίες τις οποίες μοιράστηκαν με την ολομέλεια της τάξης. Στη συνέχεια επέλεξαν οι ίδιοι μια εικόνα την οποία σχολίασαν στα πλαίσια ενός απροσχεδίαστου προφορικού λόγου μικρής διάρκειας («αυθόρμητος λόγος»). Έτσι αναδείχθηκαν επιμέρους πτυχές του θέματος, οι οποίες διερευνήθηκαν συνεργατικά με τη συνδρομή του διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης και περαιτέρω προβληματισμού. Το προϊόν αυτής της διερεύνησης παρουσιάστηκε σε προσχεδιασμένο προφορικό λόγο («προτρεπτικός λόγος»), ενώ έμφαση δόθηκε στην κειμενική λειτουργία (Μοντέλο Halliday) και ιδιαίτερα στις επιλογές του μαθητή-ομιλητή ως προς την παραγωγή του κειμένου του, όπως προβλέπεται από τον συντάκτη του σεναρίου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Πολυσημία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Προφορικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/03/2015
Χρονολογία έως31/03/2015
Σχολική μονάδα

4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές