Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • LHMMA SXOLEIO TEKMHRIO [1,14 MB]
  • LEXIKA OROLOGIAS EFARMOGI LHMMA SHOLIO TEKMIRIA [2,93 MB]

Λεξικά Ορολογίας

  • Δημιουργός: Κατερίνα Τσουβαλτζίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στην εφαρμογή αυτή οι μαθητές αναζήτησαν «Το σχολείο στο χρόνο…» και δημιούργησαν πολυτροπικά λεξικά σχετικής ορολογίας την οποία στη συνέχεια αξιοποίησαν στη δημιουργία λήμματος ψηφιακής εγκυκλοπαίδειας για την εκπαίδευση ως διαχρονικό κοινωνικό θεσμό. Αρχικά, οι μαθητές ενημερώθηκαν για τις προϋποθέσεις και το αντικείμενο της εργασίας τους. Στη συνέχεια «ξεναγήθηκαν» με τη βοήθεια της διδάσκουσας σε ηλεκτρονικά λεξικά μέσω των οποίων εισήχθησαν στη λογική της λεξικογράφησης και ενημερώθηκαν για τα διαφορετικά είδη των λεξικών και τη χρήση τους. Ακολούθησε η μελέτη σε ομάδες, κειμένων σχετικών με την εκπαίδευση στην Αρχαιότητα, στο Βυζάντιο και στη Νεότερη και Σύγχρονη εποχή. Μέσα από αυτά επελέγησαν λέξεις-κλειδιά που συνδέονταν με την προς εξέταση έννοια και επιχειρήθηκε μια πρώτη λεξικογραφική προσέγγιση. Στη συνέχεια οι ομάδες έλεγξαν τα αρχικά τους εγχειρήματα και αναζήτησαν επιπλέον πηγές για την αποσαφήνιση των επιλεγμένων όρων. Τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους χρησιμοποιήθηκαν για την σύνταξη σύντομων και εκτεταμένων ορισμών οι οποίοι πλαισιώθηκαν με εικόνες. Το παραχθέν υλικό της λεξικογράφησης συνόδευσε, με τη μορφή υπερσυνδέσμων, πολυτροπικό κείμενο που διαμορφώθηκε ως εγκυκλοπαιδικό λήμμα για την εκπαίδευση.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Το σχολείο στο χρόνο
↘ Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του διαστήματος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Σχολική ζωή
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Κειμενικά είδη
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Κειμενικά είδη
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)19/01/2015
Χρονολογία έως28/02/2015
Σχολική μονάδα

4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα