Αρχαία και νέα ελληνικά - ομοιότητες και διαφορές
Δημιουργός: Παναγιώτα-Κυριακή Μπιτζελέρη
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
- Διαθεματικό: Όχι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
- Χρυσούλα Τάτση, Αρχαία και νέα ελληνικά - ομοιότητες και διαφορές
Περίληψη
Το σενάριο αποτελεί μια εισαγωγή στα αρχαία ελληνικά για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. Σε πρώτη φάση, γίνεται συζήτηση με τους μαθητές για το αν πρέπει να διδάσκονται αρχαία ελληνικά στο σχολείο και κατά πόσο τα θεωρούν άγνωστα και δύσκολα. Επισημαίνονται ομοιότητες και διαφορές αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας μέσω των ερωτημάτων «πώς μιλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες και πώς έγραφαν», ενώ ταυτόχρονα επιχειρείται μια πρώτη επαφή των παιδιών με ζητήματα γραμματικής, τονισμού, χωρισμού των φωνηέντων σε μακρά, βραχέα και δίχρονα, πνεύματα και κλίση ουσιαστικών και ρημάτων.
Στο τέλος, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν πως οτιδήποτε ανήκει στο παρελθόν δεν σημαίνει πως είναι ξεπερασμένο και άχρηστο στο παρόν, αναζητούν επιδράσεις των αρχαίων Ελλήνων στη σύγχρονη εποχή σε άλλους τομείς: στην επιστήμη, στις τέχνες και στα γράμματα, στη ζωγραφική, στη λογοτεχνία, στον κινηματογράφο, στο μάρκετινγκ και δημιουργούν για κάθε τομέα μια παρουσίαση σε PowerPoint.
Κατά την παρούσα εφαρμογή, το σενάριο υλοποιήθηκε με τη λογική της επανάληψης και όχι της εισαγωγής. Μόλις ολοκληρώθηκε η διδασκαλία των ενοτήτων, οι μαθητές μέσω του σεναρίου, προσπάθησαν να απαντήσουν μόνοι τους στα δικά τους πια ερωτήματα: «Γιατί μαθαίνουμε αρχαία;» και «Τι σχέση έχουν τα αρχαία με τα νέα ελληνικά;». Ο λόγος που υλοποιήθηκε κατ’ αυτόν τον τρόπο είναι διότι στην αρχή της σχολικής χρονιάς ήταν δύσκολο να βρεθούν ώρες εργαστηρίου, καθώς το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν ήταν ακόμη σταθερό.
Διδακτική Ενότητα | → Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία ↘ Α Γυμνασίου ↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα ↘ 2. Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα ↘ 5. Ο πλούτος της αττικής γης ↘ 3. Επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων ↘ 4. Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Πολιτισμός-Τέχνη ↘ Ιστορία → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Μορφολογία ↘ Άρθρα ↘ Ουσιαστικά ↘ Ρήματα ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο ↘ Γραφή ↘ Γράμματα ↘ Τόνοι ↘ Ορθογραφία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση ↘ Κειμενικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης ↘ Οδηγίες χρήσης ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Προφορικό κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Ακρόαση ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 1-6 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 27/11/2015 |
Χρονολογία έως | 9/12/2015 |
Σχολική μονάδα | Ιδιωτικό Γυμνάσιο Κολλεγίου Ψυχικού |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Λεξικά, σώματα κειμένων → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση |