Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [5,7 MB]

Aρχαία και νέα ελληνικά - ομοιότητες και διαφορές

  • Δημιουργός: Χρυσούλα Τάτση

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο αποτελεί μια εισαγωγή στα αρχαία ελληνικά για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. Σε πρώτη φάση, γίνεται συζήτηση με τους μαθητές για το αν πρέπει να διδάσκονται αρχαία ελληνικά στο σχολείο και κατά πόσο τα θεωρούν άγνωστα και δύσκολα. Επισημαίνονται ομοιότητες και διαφορές αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας μέσω των ερωτημάτων «πώς μιλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες και πώς έγραφαν», ενώ ταυτόχρονα επιχειρείται μια πρώτη επαφή των παιδιών με ζητήματα γραμματικής, τονισμού, χωρισμού των φωνηέντων σε μακρά, βραχέα και δίχρονα, πνεύματα και κλίση ουσιαστικών και ρημάτων.
Στο τέλος, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν πως οτιδήποτε ανήκει στο παρελθόν δεν σημαίνει πως είναι ξεπερασμένο και άχρηστο στο παρόν, αναζητούν επιδράσεις των αρχαίων Ελλήνων στη σύγχρονη εποχή σε άλλους τομείς: στην επιστήμη, στις τέχνες και στα γράμματα, στη ζωγραφική, στη λογοτεχνία, στον κινηματογράφο, στο μάρκετινγκ και δημιουργούν για κάθε τομέα μια παρουσίαση σε PowerPoint.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 2. Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα
↘ 3. Επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων
↘ 4. Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)25/09/2014
Χρονολογία έως05/12/2014
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Αγίου Αθανασίου Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων