Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [9,34 MB]

Ο πόλεμος...βίαιος διδάσκαλος

  • Δημιουργός: Βασιλική Γιαρίμπαπα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο αφορά στο εβδομηκοστό κεφάλαιο του τρίτου βιβλίου των «Ιστοριών» του Θουκυδίδη, το οποίο αναφέρεται στις τελευταίες πράξεις-γεγονότα που πυροδότησαν την ήδη τεταμένη κατάσταση στην Κέρκυρα, ώστε να ξεσπάσει η εμφύλια σύγκρουση στο νησί. Οι μαθητές θα προσεγγίσουν το κείμενο περισσότερο πραγματολογικά και όχι γραμματολογικά. Θα επικεντρώσουν την προσοχή τους κυρίως στη χρήση των ρηματικών τύπων εκ μέρους του ιστορικού και θα αξιολογήσουν τις επιλογές του. Παράλληλα, θα αντιληφθούν πώς οι ενέργειες και η απόδοσή τους με ρηματικούς τύπους σχετίζονται και σε χρονικό επίπεδο. Στη συνέχεια, θα διερευνήσουν πραγματολογικά το απόσπασμα που τους δίνεται, σε επίπεδο γεωγραφικό, δικανικό, θρησκευτικό, ιστορικό, πολιτικό και θα προσπαθήσουν να αξιολογήσουν κριτικά τη σημασία των δεδομένων εκείνης της εποχής σε όλα αυτά τα επίπεδα. Διαχρονικά θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν τις αιτίες που οδηγούν τον άνθρωπο σε επιλογές βίας και πολέμου και, τέλος, θα επιχειρήσουν να ανυψώσουν τον λόγο ως «όπλο» εναντίον της βίας δίνοντας μια άλλη, εικονική λύση στον ρου της ιστορίας.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Λυκείου
↘ Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι
↘ Θουκυδίδης, Ιστορίαι – Βιβλίο 3. Κεφάλαιο 70
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Ρήμα
↘ Απαρέμφατο
↘ Μετοχή
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ξενοφών
↘ Θουκυδίδης
↘ Αριστοτέλης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Δραματικότητα
↘ Διακειμενικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
→ Επιχειρηματολογία
→ Εξήγηση
→ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
→ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
→ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
→ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)31/03/2015
Χρονολογία έως28/04/2015
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Χρυσούπολης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων