Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [8,56 MB]

Περιπλανήσεις στον κόσμο της σοφίας

  • Δημιουργός: Μαρίλη Δουζίνα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Με βασικό άξονα το απόσπασμα από την «Πολιτεία»του Πλάτωνα στο οποίο ασκείται δριμεία κριτική σε βάρος των ποιητών, γιατί στους μύθους τους παρουσιάζουν τους θεούς με ανθρώπινες αδυναμίες, πάθη και ελαττώματα, παραπλανώντας κυρίως τους νέους, οι μαθητές προβαίνουν σε μια διαχρονική και διεπιστημονική ανασκόπηση των μύθων περί των θεών, της αρχής του κόσμου και των όντων. Μέσω ιστοεξερευνήσεων και δραστηριοτήτων που ευνοούν τη φαντασία και την πρωτοβουλία διαπιστώνουν ότι αυτοί αποτέλεσαν αντικείμενο οξείας κριτικής και αμφισβήτησης εξαιτίας της γέννησης της φιλοσοφίας και της επιστήμης, αλλά και των φυσικών θεωριών των προσωκρατικών φιλοσόφων, οι οποίες σε συνδυασμό με άλλες κοινωνικο-οικονομικές παραμέτρους οδήγησαν στη μετάβαση από το παλαιό θρησκευτικό σύστημα στις αξιώσεις του Λόγου για την αλήθεια κατά την κλασική περίοδο.

Παράλληλα, συνεξετάζοντας την ελληνική μυθολογία με τις μυθολογίες των άλλων λαών κατανοούν ότι, παρά τις επιφανειακές τους διαφορές, ενσαρκώνουν με διαφορετικά παραδοσιακά «ενδύματα» τα ίδια σύμβολα και ενώνουν την ανθρώπινη διάνοια με την αποκάλυψη του μυστηρίου και τη βίωση της Αλήθειας από τον πρωτόγονο άνθρωπο, ενώ ταυτόχρονα συνδέονται με τη σύγχρονη επιστήμη της Μυθολογίας και της Ψυχολογίας που αποπειρώνται να ερμηνεύσουν το μύθο μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Έτσι, οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι ο μύθος αποτελεί ένα τεράστιο θέμα έρευνας το οποίο επιδέχεται πολλές ερμηνείες σε πολλά επίπεδα, από την ψυχαγωγία και τη διδακτική του φύση ή και την προσέγγιση της ιστορικής αλήθειας ως την εναρμόνιση του ανθρώπου με τον εαυτό του και τη συνειδησιακή του εξέλιξη.

Από την άλλη πλευρά, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ εμβαθύνουν στη μελέτη των συστατικών στοιχείων και των σταδίων δημιουργίας της καθαρής ποίησης. Προβληματίζονται για την αξία κάθε πνευματικού έργου και διαμορφώνουν προσωπική άποψη τόσο για την προσωπικότητα του Αθηναίου φιλόσοφου - ο οποίος κατηγορήθηκε ως εμπνευστής του φασισμού από τον Richard Crossman, τον Arnold Toynbee, τον Karl Popper κ.ά. - όσο και για την ανάγκη αυτονομίας της τέχνης, την οποία καταλύουν τα απολυταρχικά καθεστώτα. Συγχρόνως, όμως, συνειδητοποιούν ότι είναι απαραίτητη η κριτική του έργου τέχνης και η οριοθέτηση της ελευθερίας του καλλιτέχνη, ώστε να μην γίνεται κατάχρηση της υπερβολικής ελευθερίας και θίγονται πρόσωπα, συνειδήσεις, ιδανικά και αξίες.

Τελικός στόχος είναι η δημιουργία ενός νέου ψηφιακού μύθου με τη συνεργασία όλων των μαθητών στη Γ΄ Φάση ή η δημιουργία μιας ψηφιακής αφίσας με το εργαλείο Glogster.edu ή ακόμα και η δραματοποίηση ενός μύθου της επιλογής τους, ανάλογα με τις ιδιαίτερες κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Η εργασία τους θα αναρτηθεί στο ιστολόγιο της τάξης ή του σχολείου και θα αποτελεί ένα νέο ψηφιακό πόρο για τους χρήστες του διαδικτύου.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων
↘ Κεφάλαιο τρίτο - Ενότητα 3η: Η εκπαίδευση στην Πολιτεία του Πλάτωνα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
→ Πλάτων
→ Κλασική εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Δραματικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Στο συνταγμένο σενάριο προβλέπονταν 7-12 διδακτικές ώρες. Η εφαρμογή έγινε σε 5 διδακτικές ώρες.

Χρονολογία (από)28/11/2014
Χρονολογία έως5/12/2014
Σχολική μονάδα

Α' Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές