Κατεβάστε το σενάριο

Από το βιβλίο στο e-book...

  • Δημιουργός: Κατερίνα Τσουβαλτζίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Αρχικά οι μαθητές-μαθήτριες ενθαρρύνθηκαν να εκφραστούν προφορικά και να συζητήσουν τη σχέση τους με τις «ιστορίες», είτε ως αναγνώστες ή/ και ακροατές είτε ως θεατές κινηματογραφικών μεταφορών κειμένων λογοτεχνίας. Στη συνέχεια παρακολούθησαν μια «βουβή» ταινία κινουμένων σχεδίων και συνδιαμόρφωσαν ένα αφηγηματικό κείμενο που θα μπορούσε να είναι το «σενάριό» της. Άσκησαν έτσι την παρατηρητικότητά τους και δοκίμασαν ποικιλία εκδοχών στη νοηματοδότηση κειμένων. Ακολούθως, με τη βοήθεια των φύλλων εργασίας και τη χρήση κατάλληλων εφαρμογών, αποδόμησαν κείμενα διαφορετικών τύπων, επενέβησαν στο συνταγματικό και παραδειγματικό άξονα φράσεων και πειραματίστηκαν στην πολυτροπικότητα με τρόπο παιγνιώδη. Παράλληλα παρήγαγαν ψηφιακές παρουσιάσεις και, αφού αντάλλαξαν προσωπικές εμπειρίες ανάγνωσης, διαμόρφωσαν σε κατάλληλα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα συνεργατικά κείμενα. Σε εργασία για το σπίτι διέτρεξαν διαδικτυακές σελίδες με ποίηση και δημιούργησαν μια θεματική συλλογή ποιημάτων και την ανήρτησαν στο wiki του μαθήματος. Ολοκλήρωσαν το σενάριο στην τάξη, αφού «διάβασαν» δημιουργικά τις συνυποδηλώσεις της γλώσσας, συνδυάζοντας ετερόκλητα ποιητικά σπαράγματα κάτω από ένα δικό τους, πρωτότυπο τίτλο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Γυμνασίου
↘ Ταξίδι στον κόσμο της φύσης
↘ Ανακαλύπτω τη μαγεία της γνώσης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)02/12/2014
Χρονολογία έως19/12/2014
Σχολική μονάδα

4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές