Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [6,99 MB]

Τεκμήρια

  • Τότε η ζωή ξαναγεμίζει χρώματα [1,92 MB]

Τότε η ζωή ξαναγεμίζει χρώματα

  • Δημιουργός: Σωτηρία Σαμαρά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Ε' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το παρόν διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε ως καταστάλαγμα του προβληματισμού μας για τη βίαιη συμπεριφορά των παιδιών που συχνά-πυκνά παρατηρείται στο σχολείο. Οι μαθητές και μαθήτριες της Ε΄ Δημοτικού, με αφορμή την 6η Μαρτίου (Πανελλήνια ημέρα κατά της σχολικής βίας) ή το θέμα της φιλίας στο οποίο αφιερώνεται η 6η ενότητα του γλωσσικού σχολικού εγχειριδίου, καλούνται να στοχαστούν πάνω στον αντίποδα της φιλίας, στον σχολικό εκφοβισμό και στη βία, τα οποία τσαλακώνουν την έννοια και το σπάνιο περιεχόμενο της φιλίας, ξεθωριάζουν τα χρώματα της σχολικής ζωής και διαρρηγνύουν το κλίμα της ασφάλειας, της αποδοχής και της εμπιστοσύνης που πρέπει να κυριαρχούν στη σχολική κοινότητα.
Ειδικότερα, καταρχήν, με την προβολή επιλεγμένων βίντεο επιδιώκεται η συγκινησιακή κινητοποίηση των παιδιών και η παρώθηση για έκφραση λόγου και για μοίρασμα εμπειριών. Κατόπιν, οι μαθητές και οι μαθήτριες ασχολούνται συστηματικά με την εννοιολόγηση του όρου «σχολικός εκφοβισμός», τις μορφές του και τον τρόπο αντιμετώπισής του. Επίσης, ασχολούνται με την εννοιολόγηση των όρων «θύτης/δράστης», «θύμα», «παρατηρητής» με τα χαρακτηριστικά τους καθώς και με τους παράγοντες της θυματοποίησης. Παροτρύνονται να αποδώσουν τους εν λόγω ρόλους με χρώματα. Στη συνέχεια, η συζήτηση εστιάζεται στην έννοια του/της «διαφορετικού/ής», αναζητούνται τα αίτια της μη αποδοχής του/της, επιδιώκεται η οικειοποίηση με αποφθέγματα γύρω από το θέμα της φιλίας αλλά και η αποδόμηση των αρνητικών συναισθημάτων και εμπειριών των παιδιών μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης και της αξιοποίησης της δυναμικής των χρωμάτων. Απώτερος στόχος του σεναρίου είναι η δημιουργία μιας δυναμικής αφίσας από την κάθε μαθητική μικροομάδα με θέμα: «Όχι στη βία/ναι στη φιλία για να ξαναγεμίσει η ζωή με χρώματα». Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, τα παιδιά, παρατηρώντας επιλεγμένες αφίσες, ανακαλύπτουν το κειμενικό είδος αλλά και τα μυστικά μιας αποτελεσματικής αφίσας. Τέλος, γίνεται προσπάθεια για κριτική προσέγγιση του ερωτήματος: «Γιατί βία;»

Διδακτική Ενότητα→ Ε Δημοτικού
↘ Ενότητα 6: Οι φίλοι μας, οι φίλες μας
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Επίθετα
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Θεατρικές σειρές
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/04/2013
Χρονολογία έως24/04/2013
Σχολική μονάδα

20ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση