Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [28,29 MB]

Η αυτοαναφορικότητα σε δείγματα παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης

  • Δημιουργός: Καλλιόπη Κωτσάκη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Η εφαρμογή του σεναρίου εντάχθηκε στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ενότητας «Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση» του Νέου Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα της Λογοτεχνίας της Α΄ Λυκείου. Οι μαθητές, στο πλαίσιο της εφαρμογής του σεναρίου, γνώρισαν και κατανόησαν τα βασικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής και της μοντέρνας ποίησης. Διάβασαν ποιήματα παραδοσιακά και μοντέρνα, γνώρισαν κάποιους ποιητές, ενώ με τις δραστηριότητες του σεναρίου μελέτησαν το ύφος και τις γλωσσικές επιλογές τους, αντιλήφθηκαν τον διάλογο που ανοίγουν οι δημιουργοί με τα δημιουργήματά τους, και τέλος κατανόησαν τον ρόλο και την προσφορά της ποιητικής τέχνης στη ζωή.

Το σενάριο εφαρμόστηκε σε τρεις φάσεις. Στην Α΄ φάση, Πριν την ανάγνωση (δύο διδακτικές ώρες), οι μαθητές παρακολούθησαν ολιγόλεπτα video και ανακάλεσαν στη μνήμη τους τις γνώσεις τους για την έννοια της αυτοαναφοράς. Η ανάγνωση του ποιήματος της Μαρίας Πολυδούρη «Μόνο γιατί μ’ αγάπησες» και οι δραστηριότητες που την ακολούθησαν, μαζί με τη συζήτηση που προέκυψε ανέδειξαν τον βασικό άξονα του σεναρίου: αυτοαναφορικότητα–παραδοσιακό–μοντέρνο. ΄

Στη Β΄ φάση, Κυρίως ανάγνωση (τρεις διδακτικές ώρες), οι μαθητές σε ομάδες μελέτησαν ποιήματα ποιητικής. Η κάθε ομάδα μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες παρουσίασε τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής και της μοντέρνας ποίησης και εξέτασε τον ρόλο της ποίησης και του ποιητή και τον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ τους. Παράλληλα με την ανάγνωση των ποιητικών κειμένων, παρουσιάστηκε η σύνδεση της τέχνης της ποίησης με την εποχή της.

Τέλος, στη Γ΄ φάση (μία διδακτική ώρα) οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους και δημιούργησαν ένα αφιέρωμα στην έννοια της αυτοαναφορικότητας στην ποίηση. Ο συνδυασμός των διδακτικών μεθόδων της εισήγησης (μετωπική διδασκαλία), της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, του κατευθυνόμενου διαλόγου και της συζήτησης ανά ζεύγη (εταιρική), αλλά και η αξιοποίηση των ΤΠΕ συνέβαλαν στην πληρέστερη εφαρμογή του σεναρίου.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αυτοαναφορά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)18/2/2014
Χρονολογία έως11/3/2014
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Επίλογος.
  • Εγγονόπουλος, Νίκος. Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του Καμίνο ντε λα Φουέντε.
  • Θεοδώρου, Βικτωρία. Εγκώμιο.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ.Είμαστε κάτι….
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων.
  • Λασκαράτος, Ανδρέας. Προβόδισμα.
  • Πατρίκιος, Τίτος. Οφειλή.
  • Πατρίκιος, Τίτος. Στίχοι-2.
  • Πολυδούρη, Μαρία. Μόνο γιατί μ’ αγάπησες.
  • Σαραντάρης, Γιώργος. Δεν είμαστε ποιητές σημαίνει…
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Ο στρατιώτης ποιητής.
  • Σούτσος, Αλέξανδρος.Επιστολή προς τον βασιλέα της Ελλάδος Όθωνα.