Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Η αυτοαναφορικότητα σε δείγματα παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης [23,07 KB]

Η αυτοαναφορικότητα σε δείγματα παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης

  • Δημιουργός: Μαριάννα Βενούτσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα της λογοτεχνίας της Α΄ Λυκείου (ΦΕΚ 1562/2011), η ενότητα «Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση», με την οποία σχετίζεται το παρόν σενάριο, είναι τη δεύτερη κατά σειρά διδακτέα ενότητα. Στο πλαίσιο, λοιπόν, του σεναρίου, οι μαθητές κλήθηκαν, απολαμβάνοντας πότε τα οφέλη της μετωπικής και πότε της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά των παραδοσιακών και μοντέρνων ποιημάτων, προβαίνοντας και σε μία σύντομη σύγκριση μεταξύ τους, να κατανοήσουν τον ρόλο των συμβόλων, του ύφους, των γλωσσικών επιλογών των ποιητών και να σταθούν στον διάλογο των ποιητών με την τέχνη τους, εντοπίζοντας τον ρόλο και τη συμβολή της ποιητικής τέχνης στη ζωή των ανθρώπων.

Πιο συγκεκριμένα, κατά την Α΄ φάση, που διήρκησε μία διδακτική ώρα, οι μαθητές παρακολούθησαν ολιγόλεπτα βίντεο, προκειμένου να προσεγγίσουν ή να ξαναθυμηθούν την έννοια της αυτοαναφορικότητας και ακολούθως ερμήνευσαν τον ρόλο της ποιητικής τέχνης στο ποίημα της Μ. Πολυδούρη «Μόνο γιατί μ’ αγάπησες».

Κατά τη Β΄ φάση η μετωπική διδασκαλία της Α΄ φάσης έδωσε τη θέση της στην ομαδοσυνεργατική. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, μελέτησαν μία σειρά ποιημάτων και μέσα από τις κατάλληλες δραστηριότητες προσπάθησαν αφενός, να διακρίνουν χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ή μοντέρνας ποίησης και αφετέρου, να εντοπίσουν τον ρόλο της ποίησης και της τέχνης γενικότερα. Κατά τη Γ΄ φάση, διάρκειας μιας ώρας, οι ομάδες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο δραστηριότητες: η μία αφορούσε στη γραφή μιας παραγράφου, σχετικής –μεταξύ των άλλων– και με τη δική τους άποψη για την τέχνη, και η άλλη αποτελούσε άσκηση δημιουργικής γραφής (συγγραφή αυτοαναφορικού ποιήματος).

Διδακτική Ενότητα→ Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αυτοαναφορά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)27/01/2014
Χρονολογία έως14/02/2014
Σχολική μονάδα

2ο Γενικό Λύκειο Αχαρνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών

Κείμενα

  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Επίλογος.
  • Εγγονόπουλος, Νίκος. Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του Καμίνο ντε λα Φουέντε.
  • Θεοδώρου, Βικτώρια. Εγκώμιο.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Είμαστε κάτι…
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων.
  • Κατσαρός, Μιχάλης. Όταν.
  • Λασκαράτος, Ανδρέας. Προβόδισμα.
  • Πατρίκος, Τίτος. Οφειλή.
  • Πατρίκιος, Τίτος. Στίχοι-2.
  • Πατρίκος, Τίτος. Τα ομοιώματα και τα πράγματα.
  • Πολυδούρη, Μαρία. Μόνο γιατί μ'αγάπησες.
  • Σαίξπηρ, Ουίλλιαμ. Σονέτο ΧVIII.
  • Σαπφώ. Κατθάνοισα δέ κείσηι.
  • Σαραντάρης, Γιώργος. Δεν είμαστε ποιητές σημαίνει…
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Ο στρατιώτης ποιητής.
  • Σούτσος, Αλέξανδρος. Επιστολή προς τον βασιλέα της Ελλάδος Όθωνα.