Πείθω
Δημιουργός: Παναγιώτα-Κυριακή Μπιτζελέρη
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
- Διαθεματικό: Όχι
Συνταγμένο σενάριο
Περίληψη
Το συγκεκριμένο σενάριο αποσκοπεί στη διδασκαλία του σχετικού με το «πείθω» λεξιλογίου αλλά και στην υπενθύμιση/εφαρμογή παλαιότερων γνώσεων, όπως ο χαρακτηρισμός των παράγωγων λέξεων ως προς τη σημασία τους (πρόσωπο που ενεργεί, κατάσταση κ.λπ.) αλλά και η επεξεργασία των σύνθετων λέξεων ως προς τα συστατικά τους και τα μέρη του λόγου στα οποία αυτά ανήκουν. Σε μία πρώτη φάση οι μαθητές ανακαλύπτουν μόνοι τους με κατευθυνόμενες ερωτήσεις τη νέα πληροφορία με τη βοήθεια ηλεκτρονικών λεξικών και συμφραστικών πινάκων, την οργανώνουν σε πίνακες, κατόπιν εφαρμόζουν τη νέα αλλά και την παλαιότερη γνώση σε διδαγμένα κείμενα και τέλος δημιουργούν ασκήσεις για τους συμμαθητές τους δίνοντας με αυτόν τον τρόπο έναν παιγνιώδη χαρακτήρα στη διαδικασία και αυξάνοντας το κίνητρο για τη συμμετοχή όλων. Η ανακατανομή των μαθητών στις διάφορες ομάδες βοηθά τόσο στην ενίσχυση των μεταξύ τους σχέσεων όσο και στο διαμοιρασμό της γνώσης και τη συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών σε περισσότερες δραστηριότητες. Στόχος είναι οι μαθητές να ευχαριστηθούν τη διαδικασία και να μάθουν το νέο λεξιλόγιο, να το αναγνωρίζουν και να το χρησιμοποιούν εύστοχα, να εντοπίζουν λάθη στη χρήση του από τις άλλες ομάδες, να αξιοποιούν ψηφιακά μέσα, να εφαρμόζουν παλαιότερη γνώση σε νέα δεδομένα και να καλλιεργούν περαιτέρω τις συνεργατικές τους δεξιότητες.
Διδακτική Ενότητα | → Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία ↘ Β Γυμνασίου ↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα ↘ 6. Η ευθύνη για την παιδεία των νέων |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Παραγωγή ↘ Σύνθεση ↘ Πολυσημία ↘ Σχέσεις λέξεων ↘ Ετυμολογία ↘ Οικογένειες λέξεων ↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Γραπτό ↘ Κειμενικά είδη ↘ Οδηγίες χρήσης ↘ Παράγραφος ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Ακρόαση ↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 01/2014 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Λεξικά, σώματα κειμένων → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση |