Κατεβάστε το σενάριο

Τηλέμαχος: αγώνας για ενηλικίωση

  • Δημιουργός: Βάγια Ζήκα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο ασχολείται με την αλλαγή στη στάση του Τηλέμαχου μετά την εμφάνιση της Αθηνάς - Μέντη στο παλάτι του Οδυσσέα. Η ίδια η αλλαγή είναι και το πέρασμα του Τηλέμαχου στην ενηλικίωση, γεγονός το οποίο αποτυπώνεται με πολύ συγκεκριμένους τρόπους στην 5η Ενότητα. Προκειμένου να αναδειχτεί ολοκληρωμένα αυτή η διαφοροποίηση, τόσο σημαντική για την εξέλιξη του έργου, προτείνεται ενιαία θεώρηση της 4ης και της 5ης Ενότητας του σχολικού βιβλίου της «Οδύσσειας». Παράλληλα, διδάσκονται σημαντικές όψεις του ομηρικού κειμένου γενικά, αφηγηματικές τεχνικές, θεσμοί και αντιλήψεις, πολιτικό υπόβαθρο, ενώ οι μαθητές ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν μονοτροπικά και πολυτροπικά κείμενα (παρουσιάσεις, εικονογραφημένες ιστορίες, βίντεο, σενάρια, ημερολόγια).

Διδακτική Ενότητα→ Α Γυμνασίου
↘ Οδύσσεια
↘ 4. α 174-360
↘ 5. α 361-497
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Δραματικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
↘ Προοικονομία
↘ Τραγική ειρωνεία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Χρειάζονται έως 6 ώρες για τάξη εξοικειωμένη με τον ομαδοσυνεργατικό τρόπο διδασκαλίας

Χρονολογία (από)10/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού