Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [522,06 KB]

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [17,75 MB]

Αναζητώντας την πνευματική ηγεσία

  • Δημιουργός: Ελένη Γούλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Αξιοποιώντας την κατεύθυνση που δίνει το σχολικό εγχειρίδιο – το θέμα της πνευματικής ηγεσίας στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου προτείνεται ως παράδειγμα ερευνητικής εργασίας – κατά την εφαρμογή, οι μαθητές κλήθηκαν να προσδιορίσουν τον αμφιλεγόμενο, αλλά πολυχρησιμοποιούμενο στις εκθέσεις τους όρο της πνευματικής ηγεσίας. Χωρισμένοι εξαρχής σε ομάδες (των δυο ατόμων μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας, των 4-5 στο εργαστήριο πληροφορικής) επεξεργάστηκαν το θέμα, αρχικά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού στην ολομέλεια της τάξης και στη συνέχεια έχοντας την πρωτοβουλία και αναλαμβάνοντας την ευθύνη ως ομάδα απέναντι στους συμμαθητές τους. Με αφετηρία συγκεκριμένα πρόσωπα, και εργαλεία τα σχετικά άρθρα που δίνονται καθώς και την αντίληψη της πραγματικότητας, για την οποία οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου κλήθηκαν να έχουν άποψη, επιχειρήθηκε να διαμορφώσουν σταθερή και προσωπική επιχειρηματολογία. Αυτή τη θέση στη συνέχεια την παρουσίασαν στην κρίση της τάξης τους και δοκίμασαν κατ’ αυτόν τον τρόπο την ισχύ της. Παράλληλα, αφού προσδιορίστηκαν αδρομερώς οι έννοιες λαϊκισμός και μεσσιανισμός δοκίμασαν να τις ανιχνεύσουν (ή να τις αποκλείσουν) μέσα στα συγκεκριμένα παραδείγματα κειμένων και προσώπων τα οποία εξέτασαν.

Έτσι πέρα από τη διευκρίνιση και κατάκτηση τριών βασικών εννοιών, που χρησιμοποιούν συχνά στις εκθέσεις τους, οι μαθητές ασκήθηκαν επιπλέον στην κατανόηση και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας, αναγνώριση των κειμενικών τύπων, ανασκευή επιχειρημάτων, στην ανάληψη ευθύνης για τις απόψεις τους και στην αξιοποίηση των κατάλληλων πηγών από το διαδίκτυο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Δίκαιος λόγος και άδικος λόγος
↘ Το δοκίμιο- Το άρθρο- Η επιφυλλίδα
↘ Ερευνητική εργασία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)21/02/2014
Χρονολογία έως07/03/2014
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές