Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Παραδεγμένα: Συμμόρφωση ή αντίσταση; [251,47 KB]

Παραδεγμένα: Συμμόρφωση ή αντίσταση;

  • Δημιουργός: Γεωργία (Γιούλη) Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σύμφωνα με το σενάριο, με αφορμή τις σκέψεις που καταθέτει ο Ο. Ελύτης στο απόσπασμα από τα ανοιχτά χαρτιά που ανθολογείται στο διδακτικό εγχειρίδιο, οι μαθητές επιχειρούν να προσεγγίσουν ένα θέμα με τελείως ελεύθερο τρόπο σε μια απόπειρα «Δημιουργικής Γραφής», προσέγγιση που αργότερα θα αναρτήσουν στον «τοίχο της σιωπής» στο wiki της τάξης. Κατόπιν τίθεται και συζητείται το ερώτημα κατά πόσον είναι ελεύθεροι οι μαθητές να εκφραστούν στο σχολείο, μέσα από το γλωσσικό μάθημα (άσκηση του σχολικού βιβλίου σελ. 155). Γενικεύοντας, ακολουθεί συζήτηση σχετικά με τα «παραδεγμένα» της σχολικής και της εξωσχολικής ζωής που περιορίζουν την ελευθερία (άσκηση του σχολικού βιβλίου σελ. 155) και η τάξη κατονομάζει ορισμένα από αυτά.

Το επόμενο δίωρο οι μαθητές σε ομάδες ασχολούνται με τη μελέτη κειμένων που αναφέρονται σε «παραδεγμένα» της σχολικής και εξωσχολικής ζωής και παράγουν λόγο (σύντομη ομιλία – παράγραφο – PowerPoint), προκειμένου να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και τη στάση που υιοθετούν απέναντι σε ένα από τα «παραδεγμένα» που επέλεξαν. Ανακοινώνονται οι εργασίες των ομάδων στην ολομέλεια και συζητούνται για να ακολουθήσει, εφόσον επιθυμεί ο διδάσκων, παραγωγή λόγου (άρθρο) με θέμα σχετικό με την τάση των νέων να αμφισβητούν τα «παραδεγμένα» αλλά και το περιεχόμενο και τις προϋποθέσεις αυτής της αμφισβήτησης.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Το δοκίμιο- Το άρθρο- Η επιφυλλίδα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/03/2013
Χρονολογία έως03/04/2013
Σχολική μονάδα

1ο Γενικό Λύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές