Διάλογος Ξέρξη - Δημάρατου
Δημιουργός: Νικόλαος Πέτσας
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
- Διαθεματικό: Όχι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Θεόδωρος Στάμος, Διάλογος Ξέρξη-Δημάρατου
- Χρυσούλα Τάτση, Διάλογος Ξέρξη – Δημάρατου
Περίληψη
Πρόκειται για μία διαθεματική πρόταση διδασκαλίας, κατά την οποία οι μαθητές καλούνται να προσεγγίσουν το διάλογο Ξέρξη – Δημάρατου (12η ενότητα: Διάλογος Ξέρξη – Δημάρατου, VII 101-104) όχι ως μία διήγηση παρελθόντων γεγονότων αλλά ως έκθεση βασικών αρχών της φιλοσοφίας του Ηροδότου για την ιστορία. Στο διάλογο αυτό δίνεται ανάγλυφα η αντίθεση στη νοοτροπία των δύο κόσμων, Ελληνικού και Περσικού. Η συγκρότηση ομάδων από τους μαθητές, η ανάθεση συγκεκριμένων μικροεργασιών, η παρουσίαση των αποτελεσμάτων και η συζήτησή τους στην τάξη και η αξιοποίηση των ΤΠΕ συντελούν στην ουσιαστική προσέγγιση του θέματος.
Διδακτική Ενότητα | → Α Γυμνασίου ↘ Ηροδότου Ιστορία ↘ Βιβλίο Έβδομο – Ενότητα 12 |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Ιστορία → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Μορφολογία ↘ Ουσιαστικά ↘ Αντωνυμίες ↘ Ρήματα ↘ Γραφή ↘ Ορθογραφία ↘ Ιστορικά ↘ Συγγραφέας ↘ Ηρόδοτος ↘ Γραμματολογικές περίοδοι ↘ Κλασική εποχή ↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής ↘ Δραματικότητα ↘ Ιστορική αφήγηση → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Κειμενικά είδη ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Έρευνες/μελέτες ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου ↘ Προφορικό κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Ακρόαση ↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση |
Χώρος | → Εντός σχολείου |
Χρονική διάρκεια | 1-6 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 03/2013 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση |