Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Πάλη για την πάλη [9,99 MB]

Πάλη για την πάλη

  • Δημιουργός: Σωτηρία Σαμαρά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Ε' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο παρόν σενάριο τα παιδιά, με αφορμή επίκαιρα δημοσιεύματα στον τύπο που αφορούν στην κατάργηση του αθλήματος της πάλης από τα αγωνίσματα των Ολυμπιακών αγώνων του 2020, καταρχήν, προβληματίζονται πάνω σε αυτά, αναζητούν τις αιτίες της πιθανής κατάργησης του αθλήματος και παροτρύνονται να «συμμετέχουν» και τα ίδια ενεργά στον σχετικό δημόσιο διάλογο. Για τον λόγο αυτό, «γνωρίζουν» τον Μίλωνα τον Κροτωνιάτη, έναν φημισμένο για τις νίκες του στο αγώνισμα της πάλης αρχαίο Έλληνα αθλητή. Έπειτα, αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια ψηφιακή παρουσίαση με σκοπό, δημοσιοποιώντας την, να πληροφορήσουν και άλλα παιδιά γι’ αυτόν τον αθλητή, για το άθλημά του αλλά και για τον δικό τους προβληματισμό πάνω στην τρέχουσα επικαιρότητα. Η παρουσίασή τους, εφόσον θα δημοσιοποιηθεί, πρέπει να είναι φροντισμένη. Θα περιλαμβάνει ένα λιτό, κατανοητό, περιληπτικό κείμενο της βιογραφίας του αθλητή, με ύφος πληροφοριακό, χωρίς αξιολογικές κρίσεις (Χαραλαμπόπουλος & Χατζησαββίδης 1997: 137), ώστε αυτό να διαβαστεί εύκολα, γρήγορα και να γίνει γνωστό σε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά. Επίσης, η παρουσίασή του θα περιλαμβάνει και άλλα πολυτροπικά στοιχεία.
Ακολουθεί συστηματική διδασκαλία του τρόπου δημιουργίας του περιληπτικού κειμένου. Ως κριτήριο ταξινόμησης των πληροφοριακών του στοιχείων, χρησιμοποιούνται τα δομικά στοιχεία της βιογραφίας (Ματσαγγούρας 2004: 484).
Σε όλες τις δραστηριότητες που αφορούν στην περίληψη μέχρι και τη δημιουργία της παρουσίασης οι συμμετέχοντες/ουσες στην εκπαιδευτική διαδικασία εργάζονται από κοινού. Την τελευταία διδακτική ώρα τα παιδιά δημιουργούν την παρουσίασή τους και εντάσσουν σε αυτή και το περιληπτικό τους κείμενο για τον συγκεκριμένο επικοινωνιακό σκοπό που είχαν θέσει εξαρχής.

Διδακτική Ενότητα→ Ε Δημοτικού
↘ Ενότητα 16: Αθλήματα - σπορ
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Ρήματα
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σύνθεση
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές