Κατεβάστε το σενάριο

Οικογενειακές ιστορίες

  • Δημιουργός: Πολυξένη Μπίλλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο πλαίσιο του διδακτικού σεναρίου προτείνονται διερευνητικές δραστηριότητες που αξιοποιούν την ομαδοκεντρική διδασκαλία και τις ΤΠΕ. Μέσω αυτών επιδιώκεται η κατάκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και γραμματισμών που σχετίζονται με τη θεματική του σεναρίου (οικογενειακές ιστορίες) αλλά και τα χαρακτηριστικά αφηγήσεων λογοτεχνικών, καθημερινών και τηλεοπτικών.
Πιο συγκεκριμένα, κατά το πρώτο δίωρο οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά σε δραστηριότητες που αποσκοπούν στη διερεύνηση των χαρακτηριστικών που συγκροτούν την ανδρική και γυναικεία ταυτότητα, καθώς και του ρόλου της οικογένειας στην κατασκευή τους. Ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί δραματικές τεχνικές, όπως η αναπαράσταση λέξεων και οι δραματοποιημένοι διάλογοι, αλλά και διαδικτυακό υλικό, το οποίο οι ομάδες των μαθητών μελετούν σε υποομάδες βάσει φύλλου εργασίας.
Κατά το 2ο δίωρο, οι ομάδες καλούνται να διερευνήσουν όψεις της οικογένειας στη Λογοτεχνία πάνω σε δύο άξονες: παραδοσιακή/πατριαρχική και σύγχρονη οικογένεια. Τρεις από τις ομάδες εργάζονται με κείμενα που σχετίζονται με τον πρώτο άξονα, ενώ οι υπόλοιπες τρεις προσδιορίζουν στα κείμενά τους μορφές της σύγχρονης οικογένειας. Επιπλέον, διερευνούν στα κείμενα στοιχεία που αφορούν επιλογές του συγγραφέα σε επίπεδο τύπου αφηγητή, αφηγηματικών τρόπων, χρονικών σχέσεων, οπτικής γωνίας, επεμβαίνοντας δημιουργικά στο κείμενο και αποτιμώντας το αποτέλεσμα των αλλαγών που επιχειρούν. Αποστολή τους είναι να δημιουργήσουν σύντομη παρουσίαση (διάρκειας 10΄), αξιοποιώντας λογισμικό δημιουργίας παρουσιάσεων, προκειμένου να ανακοινώσουν στην ολομέλεια τα αποτελέσματα της διερευνητικής τους εργασίας κατά το επόμενο διδακτικό δίωρο του μαθήματος.
Η παρουσίαση των εργασιών λαμβάνει χώρα κατά το 3ο δίωρο. Συζητούνται συμπεράσματα που αφορούν τους υπό διερεύνηση άξονες, ενώ ως εργασία για το σπίτι οι μαθητές αναλαμβάνουν με τη βοήθεια φύλλου παρατήρησης να συγκρίνουν μορφές οικογένειας και κοινωνικούς ρόλους των μελών τους, όπως παρουσιάζονται σε τηλεοπτικές σειρές διαφορετικής χώρας παραγωγής.
Κατά το 4ο διδακτικό δίωρο, οι δραστηριότητες οργανώνονται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη, παρουσιάζονται και συζητούνται συμπεράσματα που σχετίζονται με τον ρόλο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην κατασκευή κοινωνικών ταυτοτήτων στο πλαίσιο της οικογένειας σε διαφορετικές χώρες. Στη δεύτερη φάση, οι ομάδες προετοιμάζουν το περιεχόμενο συνέντευξης από γονείς και παππούδες/γιαγιάδες, επιλέγοντας και τον τρόπο παρουσίασής της στην τάξη.
Η παρουσίαση των συνεντεύξεων κατά το 5ο δίωρο στην ολομέλεια της τάξης οδηγεί σε συζήτηση για την εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας αλλά και την αποτελεσματικότητα κάθε επιλεγόμενου μέσου κοινοποίησής τους.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Η περιγραφή
↘ Η αφήγηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παράγραφος
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές