Κατεβάστε το σενάριο

Όταν η ιστορία παραλογίζεται

  • Δημιουργός: Παναγιώτα Σεφερλή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο εντάσσεται στις άτυπες μορφές γραμματισμού και αφορά στην προετοιμασία της σχολικής εορτής για την 28η Οκτωβρίου. Εστιάζεται στο φαινόμενο του ναζισμού πριν και κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Στην εισαγωγική φάση (α’ φάση) τίθεται το πρόβλημα προς επίλυση: δημιουργία κειμένων που θα πλαισιώσουν τη δράση των μαθητών επί σκηνής, ειδικότερα: α) ψηφιακής αφήγησης, β) αφίσας και γ) προγράμματος. Μοιράζονται, επίσης, τα φύλλα εργασίας που θα κατευθύνουν περαιτέρω τη δράση τους. Οι μαθητές, εντασσόμενοι σε ομάδες, αναζητούν και επεξεργάζονται ποικίλα κειμενικά είδη σχετικά με το θέμα (β’ φάση). Η επόμενη φάση (γ’) προβλέπει την επιλογή του υλικού που θα αξιοποιηθεί για την κατασκευή των τελικών προϊόντων, σύμφωνα με κριτήρια που θα συζητηθούν στην ολομέλεια. Η τελευταία φάση (δ’) περιλαμβάνει την κατασκευή των τελικών προϊόντων και τις αναγνώσεις των κειμένων που έχουν επιλεγεί για τη γιορτή. Στη φάση αυτή θα προσεχθεί ιδιαίτερα ο χρονισμός της ψηφιακής αφήγησης σε σχέση με τις αναγνώσεις∙ έχει ιδιαίτερη σημασία τα κείμενα που θα διαβάζουν οι μαθητές επί σκηνής να συνομιλούν με το ψηφιακό κείμενο που θα προβάλλεται ταυτόχρονα.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Βιογραφικά είδη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Γιορτές
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Πληροφορική
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Σχολικές γιορτές
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση