Κατεβάστε το σενάριο

Κρίσεις

  • Δημιουργός: Παναγιώτης Καραμανώλης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο ασχολείται με την ενότητα στην οποία ο Ξενοφών περιγράφει τη δίκη του Θηραμένη, τη συμπεριφορά του Κριτία και των παρακρατικών του, και τις αντιδράσεις του καταδικασμένου πρώην τυράννου. Με αφορμή τα θέματα που θίγονται στην ενότητα αυτή, προτείνονται τρεις κατηγορίες δραστηριοτήτων. Στην αρχή, οι μαθητές ασχολούνται κυρίως με τη μετάφραση του κειμένου, τις σημασίες λέξεων διαχρονικά, τους τρόπους πειθούς και τις τεχνικές αφήγησης. Στη συνέχεια, οι δραστηριότητες επεκτείνονται σε προβληματισμούς που σχετίζονται και με τη σημερινή πραγματικότητα. Τέλος, η τρίτη ομάδα δραστηριοτήτων αφορά την απόκτηση γνώσεων και την εξάσκηση σε μορφολογικά και συντακτικά στοιχεία της αρχαίας ελληνικής.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι
↘ Ξενοφώντος ελληνικά – Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 3. §17-56
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Μετοχή
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Ιστορικά
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Ρητορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ηρόδοτος
↘ Ξενοφών
↘ Θουκυδίδης
↘ Λυσίας
↘ Αριστοτέλης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Δραματικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Δεκέμβριος 2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση