Κατεβάστε το σενάριο

Το δέντρο, περιγραφή

  • Δημιουργός: Ελένη Γούλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή επιχειρήθηκε, όχι τόσο σύμφωνα με το σενάριο «η διδασκαλία της περιγραφής, όπως αυτή προτείνεται στην αντίστοιχη ενότητα του σχολικού διδακτικού βιβλίου, σε συνδυασμό με τον καθοδηγούμενο αυτοσχεδιασμό που περιλαμβάνεται στη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Θεατρολογίας και τεχνικές δημιουργικής γραφής», αλλά κυρίως η διδασκαλία της ενότητας «Περιγραφή και αφήγηση», καθώς οι προηγούμενες ενότητες είχαν ήδη διδαχθεί στην τάξη και δεν συνδέθηκε η εφαρμογή με το μάθημα της θεατρολογίας. επίσης, λόγω της περιόδου στην οποία επιχειρήθηκε η εφαρμογή – τέλος της σχολική χρονιάς – τοποθετήθηκε η δραστηριότητα ως μια ευκαιρία «να αποτιμηθεί η χρονιά που πέρασε».

Ωστόσο επιδιώχθηκε και ο στόχος που θέτει το σενάριο: «μέσα από ξετύλιγμα των καλλιτεχνικών/δημιουργικών ικανοτήτων των μαθητών, να διδαχθεί ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να μεθοδεύεται ένα περιγραφικό κείμενο, η γλώσσα που αρμόζει ανάλογα με την περίσταση σε αυτό». Επίσης, οι μαθητές ασχολήθηκαν και με το σχόλιο και την οπτική γωνία στην περιγραφή. Ο στόχος όμως του σεναρίου να «παράγονται – προφορικά, γραπτά, πολυτροπικά – κείμενα περιγραφής ως προασκήσεις για τη συγγραφή ενός παραμυθιού και στη συνέχεια θεατρικού κειμένου για τις ανάγκες του μαθήματος της Θεατρολογίας», δεν επιδιώχθηκε καθώς δεν χρησιμοποιήθηκαν ΤΠΕ ούτε έγινε η εφαρμογή σε συνδυασμό με το μάθημα της θεατρολογίας.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
↘ Η περιγραφή
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Μύθος
↘ Δραματικότητα
↘ Παρομοίωση
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Θεατρολογία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)29/04/2015
Χρονολογία έως07/05/2015
Σχολική μονάδα

Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ