Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Ανιχνεύοντας τον αφηγητή στην πεζογραφία από το 1880 έως το 1930 [43,29 KB]

Ανιχνεύοντας τον αφηγητή στην πεζογραφία από το 1880 έως το 1930

  • Δημιουργός: Αθηνά Οφρυδοπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου της σχολικής χρονιάς 2014-2015 στο πλαίσιο του μαθήματος των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ Λυκείου. Αν και είναι εισαγωγικό, ωστόσο τα παιδιά ήδη είχαν διδαχθεί στην εισαγωγή της Β΄ Λυκείου για την Αθηναϊκή σχολή τους αφηγηματικούς τρόπους και τον αφηγητή-εστίαση. Έτσι, η εφαρμογή του σεναρίου έδρασε τελικά εμπεδωτικά και όχι εισαγωγικά· δε φάνηκε, λοιπόν, άκαιρο και ανακόλουθο, αλλά χρήσιμο και αποτελεσματικό.

Σημείο αναφοράς της εφαρμογής αποτέλεσαν αφενός κάποια θεωρητικά κείμενα (σχολικό εγχειρίδιο Έκφρασης-Έκθεσης της Α΄ Λυκείου, των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ Λυκείου και βιβλίο του καθηγητή των ΚΝΛ της Α΄ Λυκείου) και από την άλλη, κάποια αποσπάσματα πεζών κειμένων από το σχολικό εγχειρίδιο των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ Λυκείου.

Κατά την εφαρμογή του επιδιώχθηκε οι μαθητές να επαναπροσεγγίσουν θεωρητικές γνώσεις, αλλά και τη δεξιότητα να ανιχνεύουν τον αφηγητή και τον ρόλο του σε πεζά κείμενα που κινούνται στον χώρο της ηθογραφίας. Ακόμη, εκτός της άσκησής τους στην ανίχνευση του αφηγητή σε μια σειρά αποσπασμάτων κειμένων, επιδιώχθηκε να δημιουργήσουν/αλλάξουν οι ίδιοι τον αφηγητή ενός κειμένου ώστε να φανεί και ο βαθμός κατάκτησης της γνώσης από αυτούς.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Νέα Αθηναϊκή Σχολή-Πεζογραφία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Διήγημα
↘ Πεζογράφημα-αφήγημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αθηναϊκή Σχολή
↘ Γενιά του 1880
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2014/11/20
Χρονολογία έως2014/12/4
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Χρυσούπολης Καβάλας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου.
  • Θεοτόκης, Κωνσταντίνος. Κατάδικος.
  • Καρκαβίτσας, Ανδρέας. Ναυάγια.
  • Ξενόπουλος, Γρηγόριος. Στέλλα Βιολάντη.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Η Φόνισσα.
  • Χατζόπουλος, Κωνσταντίνος. Το σπίτι του δασκάλου.