Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,97 MB]

Έμφυλοι ρόλοι και λογοτεχνία: από την παράδοση στην ανατροπή;

  • Δημιουργός: Ευφροσύνη Ζαχαράτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο χωρίστηκε σε τρεις φάσεις με βάση το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία της Α΄ Λυκείου. Στην Α΄ φάση η εκπαιδευτικός συνέδεσε τις γνώσεις των μαθητών από τις προηγούμενες 12 διδακτικές ώρες με το β΄ μέρος της θεματικής ενότητας «Τα φύλα στη λογοτεχνία». Πιο συγκεκριμένα, επιχειρήθηκε μία βιωματική εισαγωγή στις έννοιες «στερεότυπο» και «έμφυλος ρόλος/προσδοκίες του φύλου» με ανάκληση προηγούμενων γνώσεων και προβολή επιλεγμένων αποσπασμάτων από μια κινηματογραφική ταινία. Στη συνέχεια, οι μαθητές αναζήτησαν ταινίες που προβάλλουν το θέμα των φύλων στην ψηφιακή συλλογή της Ταινιοθήκης της Ελλάδας. Αναζήτησαν, ακόμη, αυθεντικές αφίσες και πάλι στην ψηφιακή συλλογή της Ταινιοθήκης αλλά και στη συλλογή Καλλιτεχνικής Ζωής του ΕΛΙΑ, προκειμένου να διερευνήσουν αν και πώς προβάλλεται ο έμφυλος ρόλος στις αφίσες.

Στη Β΄ φάση στις ομάδες ανατέθηκαν κείμενα που εμπεριείχαν έναν συνθετότερο προβληματισμό περί φύλου ή έθεταν τα έμφυλα στερεότυπα υπό αμφισβήτηση. Στη δεύτερη αυτή φάση της ομαδικής εργασίας δημιουργήθηκαν αναγνωστικές ομάδες και δόθηκαν οδηγίες για την πορεία των εργασιών των ομάδων, την τελική βιβλιοπαρουσίαση και τον τρόπο αξιολόγησης. Οι τελικές παρουσιάσεις συνοδεύτηκαν από ποικίλες εργασίες (όχι μόνο γλωσσικές) που δημιούργησαν θετική στάση απέναντι στην ανάγνωση, ενώ επιχειρήθηκε και η οριζόντια σύνδεση των κειμένων των διαφορετικών ομάδων.

Τέλος, στη Γ΄ φάση, μετά την ανάγνωση, οι μαθητές και οι μαθήτριες παρήγαγαν, όπως προβλεπόταν, σε ατομικές και ομαδικές εργασίες τον δικό τους λόγο γύρω από το θέμα της διδακτικής ενότητας.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Τα φύλα στη λογοτεχνία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Διήγημα
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Απομνημόνευμα-χρονογράφημα-χρονικό-(αυτό)βιογραφία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2012/10/20
Χρονολογία έως2012/12/17
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Μοσκώβ-Σελήμ.
  • Γαλανάκη, Ρέα. [Η μεταμφίεση]. Ελένη ή ο Κανένας.
  • Δημουλά, Κική. Σημείο αναγνωρίσεως.
  • Θεοτόκης, Κωνσταντίνος. Η τιμή και το χρήμα.
  • Μουτζάν-Μαρτινέγκου, Ελισάβετ. Αυτοβιογραφία.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Πατέρα στο σπίτι.