Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός [8,48 MB]
  • Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός [13,48 MB]
  • Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός [20,85 MB]
  • Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός [8,46 MB]

Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός

  • Δημιουργός: Μαριάννα Βενούτσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η εφαρμογή του παρόντος σεναρίου έγινε κατά την αρχή της σχολικής χρονιάς 2013-2014. Διδάχθηκε ως εισαγωγικό σενάριο στην 1η ενότητα του σχολικού εγχειριδίου της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου, η οποία καλύπτει τη μεταπολεμική ποίηση. Συγκεκριμένα, το σενάριο είχε ως στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τόσο τον υπερρεαλισμό όσο και τον υπερρεαλισμό στη μεταπολεμική ποίηση –τον νεοϋπερρεαλισμό, όπως αναφέρεται στο σχολικό εγχειρίδιο.

Οι μαθητές μελέτησαν ποιητικά κείμενα στα οποία εντοπίζεται η υπερρεαλιστική γραφή και τα οποία είναι ανθολογημένα στην πλειοψηφία τους στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου. Με τη μελέτη των ποιημάτων αυτών, στόχος ήταν να εντοπίσουν βασικά στοιχεία του λογοτεχνικού κινήματος του υπερρεαλισμού, όπως η τολμηρή εικονοποιία, η απουσία πολλών σημείων στίξης, η αποδέσμευση από τη λογική και η κυριαρχία της φαντασίας και του ονειρικού στοιχείου. Επιπλέον, προβληματίστηκαν για τη λειτουργία των παραπάνω στοιχείων στα ποιήματα που μελέτησαν.

Για την εξέταση όλων των παραπάνω, ανατέθηκαν στους μαθητές ομαδικές δραστηριότητες, προκειμένου να αξιολογηθεί ο βαθμός συνεργασίας όλων και η συνεισφορά του κάθε μέλους στην ομάδα. Παράλληλα, εκτός από την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας, χρησιμοποιήθηκε και η μετωπική, κυρίως κατά την πρώτη ώρα εφαρμογής του σεναρίου, οπότε οι μαθητές ήρθαν σε μία πρώτη επαφή με τον υπερρεαλισμό, όχι μόνο στην ποίηση, αλλά και σε άλλες μορφές τέχνης και ειδικότερα στη ζωγραφική.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Γενιά του 1970
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/10/2013
Χρονολογία έως14/10/2013
Σχολική μονάδα

2ο Γενικό Λύκειο Αχαρνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Βαλαωρίτης, Νάνος. Μικρός θρήνος.
  • Γονατάς, Επαμεινώνδας. Η Άνοιξη.
  • Εμπειρίκος, Ανδρέας. Τρία αποσπάσματα.
  • Κακναβάτος, Έκτωρ. Ώρα δειλινή.
  • Παπαδίτσας, Δ.Π. Βλαδίμηρε.
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Η Αποκριά.
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Ο στρατιώτης ποιητής.