Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Καβάφης-Αναγνωστάκης: η συνάντηση των δύο ποιητών [11,88 MB]
  • Καβάφης-Αναγνωστάκης: η συνάντηση των δύο ποιητών [3,84 MB]

Καβάφης-Αναγνωστάκης: η συνάντηση των δύο ποιητών

  • Δημιουργός: Μαριάννα Βενούτσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Βασικός στόχος του σεναρίου που εφαρμόστηκε ήταν μέσα από τη συνεξέταση των ποιητών Καβάφη και Αναγνωστάκη να αντιληφθούν και στη συνέχεια να επισημάνουν οι μαθητές τα σημεία “συνάντησής” τους, όπως είναι ο πεζολογικός τόνος και των δύο, η ειρωνεία, η γλώσσα –η οποία είναι απογυμνωμένη από τις ποιητικές λέξεις–, η αφόρμηση από την ιστορία κ.ά.

Για την κατάκτηση αυτού του στόχου, αρχικά οι μαθητές, κατά την προαναγνωστική φάση, διάρκειας μίας διδακτικής ώρας, παρακολούθησαν στιγμιότυπα από βίντεο, σχετικά με τη ζωή και το έργο των εν λόγω ποιητών και στη συνέχεια, κλήθηκαν να μελετήσουν ένα συγκεκριμένο ποίημα του Καβάφη και ένα του Αναγνωστάκη, των οποίων επεσήμαναν τα κοινά σημεία.

Τις επόμενες τέσσερις διδακτικές ώρες, που αποτέλεσαν και τη φάση της κυρίως ανάγνωσης, τα παιδιά ως ομάδες μελέτησαν επιπλέον ποιήματα των δύο ποιητών και μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες κλήθηκαν να επιβεβαιώσουν ή όχι την ποιητική «συνάντηση» των Καβάφη-Αναγνωστάκη.

Κατά τη Γ΄ φάση της εφαρμογής του σεναρίου, η οποία διήρκεσε μαζί με την παρουσίαση των εργασιών δύο διδακτικές ώρες, οι ομάδες δημιούργησαν ένα μικρής διάρκειας βίντεο-αφιέρωμα, το οποίο είχε ως θέμα τη «συνάντηση» των δύο ποιητών που μελέτησαν, αξιοποιώντας υλικό από το διαδίκτυο, αλλά και τις δυνατότητες που προσέφεραν οι νέες τεχνολογίες.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Γενιά του 1930
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ειρωνεία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)17/11/2014
Χρονολογία έως18/12/2014
Σχολική μονάδα

2ο ΓΕΛ Αχαρνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών

Κείμενα

  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Αντί να φωνασκώ…
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. If…
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ.Χ.
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Νέοι της Σιδώνος, 1970.
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Οι σωσίες.
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Στον Νίκο Ε…1949.
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. Τώρα είμαι απλώς θεατής…
  • Αναγνωστάκης, Μανόλης. 13.12.43.
  • Καβάφης, Κ.Π. Η πόλις.
  • Καβάφης, Κ.Π. Μέρες του 1909, '10, και '11.
  • Καβάφης, Κ.Π. Νέοι της Σιδώνος 400 μ.Χ.
  • Καβάφης, Κ.Π. Ο Δαρείος.
  • Καβάφης, Κ.Π. Περιμένοντας τους βαρβάρους.
  • Καβάφης, Κ.Π. Στα 200 π.Χ.
  • Καβάφης, Κ.Π. Τρώες.
  • Καβάφης, Κ.Π. Φυγάδες.