Κατεβάστε το σενάριο

H δύναμη του έρωτα: το ερωτικό βίωμα στη λογοτεχνία από τη σκοπιά των δύο φύλων

  • Δημιουργός: Ελένη Χειμαριού

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο αυτό εντάσσεται στη διδακτική ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία» της Α΄ Λυκείου (ΦΕΚ Β 1562/27-6-2011, Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Λογοτεχνίας Α΄ Λυκείου, Αρθρ.6/σ. 21075) και πραγματεύεται το θέμα του έρωτα από τη σκοπιά των φύλων. Σε επιλεγμένα λογοτεχνικά κείμενα και με ομαδοσυνεργατικό τρόπο οι μαθητές/-τριες ανιχνεύουν το πώς αυτά δομούν τους έμφυλους χαρακτήρες στην ερωτική σχέση καθώς και το πώς επιδρούν διάφοροι παράγοντες στους χαρακτήρες αυτούς. Κύριο σκοπό αποτελεί αφενός να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/-τριες τη σχέση της λογοτεχνίας με την ανθρώπινη εμπειρία, ειδικότερα με το ερωτικό βίωμα, και τη σημασία της για την κατανόηση του έρωτα και του εαυτού τους, και αφετέρου να αποκτήσουν συναισθηματική αυτοεπίγνωση και ενσυναίσθηση μέσα σε ένα συνεργατικό κλίμα που εκτείνεται πέρα από τα όρια της σχολικής αίθουσας και φτάνει στη δική τους διαδικτυακή κοινότητα αναγνωστών.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Τα φύλα στη λογοτεχνία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Διήγημα
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Δημοτικά τραγούδια
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρομαντισμός
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Συμβολισμός
↘ Ρεαλισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κρητική Αναγέννηση
↘ Γενιά του 1880
↘ Ποίηση της δεκαετίας 1920
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύμβολο
↘ Διακειμενικότητα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Αγνώστου. 'Έρωτος αποτελέσματα.
  • Δημοτικό τραγούδι (παραλογή). Το δοκίμιν της αγάπης.
  • Δημοτικό τραγούδι. Έβαψαν τα πάντα.
  • Ελυάρ, Πωλ. Να κοιμάσαι.
  • Ελύτης, Οδυσσέας. Το Μονόγραμμα.
  • Ιπποτικό μυθιστόρημα. Λίβιστρος και Ροδάμνη [Άγουρος ποθοφλόγιστος].
  • Καταλόγιο. Αν ήξευρα κυράτσα μου.
  • Κορνάρος, Βιτσέντζος. Ερωτόκριτος.
  • Μοράβια, Αλμπέρτο. Το ξύπνημα.
  • Μυρτιώτισσα. Σ’ αγαπώ.
  • Ξενόπουλος, Γρηγόριος. Στέλλα Βιολάντη.
  • Πολυδούρη, Μαρία. Κοντά σου.
  • Ρίλκε, Ράινερ Μαρία. Σβήσε τα μάτια μου.
  • Τζοϋς, Τζέημς. Η Έβελιν.
  • Φαλιέρος, Μαρίνος. Ερωτικά όνειρα.
  • Χορτάτσης, Γεώργιος. Ερωφίλη.