Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [404,82 KB]

Κοιτώντας το χθες με μάτια του σήμερα στη λογοτεχνία και την ιστορία

  • Δημιουργός: Ευγενία Τσιουπλή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Πρόταση του συνταγμένου σεναρίου ήταν να εξεταστούν από κοινού αποσπάσματα από ιστορικά μυθιστορήματα που τοποθετούνται στο Βυζάντιο και τον Μεσαίωνα με ιστοριογραφικά κείμενα που ασχολούνται με τις περιόδους αυτές. Κατά την εφαρμογή, όμως, προέκυψε η ανάγκη διαφοροποίησης/διεύρυνσης των κειμένων του αρχικού σεναρίου, προκειμένου αυτά να συμβαδίζουν με το μαθητικό πλαίσιο αναφοράς της Γ΄ Λυκείου. Έτσι, αξιοποιήθηκαν ιστοριογραφικά κείμενα που αναφέρονται στην περίοδο της Μικρασιατικής Καταστροφής, κυρίως κείμενα που προέρχονται από τα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας. Στόχος ήταν να αναδειχθούν ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει το παρελθόν κάθε κείμενο –το λογοτεχνικό από τη μία και το ιστοριογραφικό από την άλλη– καθώς και οι διαφορετικές, σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητες και στοχεύσεις.

Οι μαθητές, δουλεύοντας κατά κύριο λόγο σε ομάδες, συνήγαγαν τα χαρακτηριστικά του γραμματειακού είδους του ιστορικού μυθιστορήματος από τα αποσπάσματα που μελέτησαν, ενώ, στη συνέχεια, επαλήθευσαν τις εικασίες τους σε θεωρητικά κείμενα. Στο τελευταίο τμήμα της κυρίως φάσης οι μαθητές ασκήθηκαν στην εφαρμογή συγκεκριμένων κριτηρίων για την αξιολόγηση ιστοσελίδων με ιστορικό περιεχόμενο.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Λυκείου
↘ Μεταπολεμική και σύγχρονη πεζογραφία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρεαλισμός
↘ Συγγραφέας
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
→ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)27/03/2015
Χρονολογία έως07/05/2015
Σχολική μονάδα

2ο Γενικό Λύκειο Κιλκίς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού

Κείμενα

  • Καρνέζης, Πάνος. Ο λαβύρινθος.
  • Σωτηρίου, Διδώ. Ματωμένα χώματα.