Κατεβάστε το σενάριο

Διαβάζοντας ηλεκτρονικά ειδησεογραφικά κείμενα με κριτικό τρόπο

  • Δημιουργός: Μποτέλη Στεφανία

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο με τίτλο «Διαβάζοντας ηλεκτρονικά ειδησεογραφικά κείμενα με κριτικό τρόπο» έχει ως σκοπό να φέρει σε ουσιαστική επαφή τους μαθητές/μαθήτριες με τον ηλεκτρονικό τύπο και τα χαρακτηριστικά του και να τους εξασκήσει στη μελέτη ειδησεογραφικών κειμένων, έτσι ώστε να αναδειχθεί το γεγονός ότι αυτά αποτελούν ιδεολογικές κατασκευές, ενώ η γλώσσα αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο ο συντάκτης κατασκευάζει ιδεολογικά το κείμενο και την οπτική του.
Για τον σκοπό αυτό θα αναζητήσουμε μέσω της επίσκεψης σε ηλεκτρονικές εφημερίδες και ενημερωτικές ιστοσελίδες τα χαρακτηριστικά εκείνα που διαχωρίζουν τον ηλεκτρονικό από τον έντυπο τύπο και στη συνέχεια θα αποδομήσουμε ηλεκτρονικά ειδησεογραφικά κείμενα που αναφέρονται σε κάποιο θέμα της επικαιρότητας. Κατά την αποδόμηση σκόπιμο είναι να μελετηθούν τα ειδησεογραφικά κείμενα τόσο ως αφηγηματικές κατασκευές όσο και ως ιδεολογικές κατασκευές που φέρουν την αξιολόγηση του συντάκτη, ρητή ή υπόρρητη.
Σκοπός, επομένως, του σεναρίου είναι η καλλιέργεια της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των μαθητών/τριών και του κριτικού γραμματισμού, δεδομένου ότι οι μαθητές μας αντιμετωπίζουν τα κείμενα ως φορείς πληροφοριών και δεν μπαίνουν στη διαδικασία να «δουν» τι κρύβεται «πίσω από τις λέξεις» ή γιατί έγινε η συγκεκριμένη λεξιλογική ή μορφοσυντακτική επιλογή, έτσι ώστε στη συνέχεια να μπορούν να δομήσουν τον δικό τους χειραφετημένο λόγο απέναντι στην πολιτική, κοινωνική και σχολική πραγματικότητα. Επιπλέον, η επιλογή ειδησεογραφικών κειμένων από τον ηλεκτρονικό τύπο αποσκοπεί στην καλλιέργεια του κριτικού ψηφιακού γραμματισμού και παραπέμπει στην ιδέα ότι οι ηλεκτρονικοί χώροι (ηλεκτρονικός τύπος, fora, ιστοσελίδες και ιστολόγια) είναι ιδεολογικά φορτισμένοι.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση