Κατεβάστε το σενάριο

Πόλεμος-Κατοχή-Εμφύλιος: μνήμη και τραύμα στη μεταπολεμική πεζογραφία

  • Δημιουργός: Πετρίδου Ελένη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Στο σενάριο αυτό οι μαθητές καλούνται στα πλαίσια ομάδων ανάγνωσης να διαβάσουν κείμενα που αναφέρονται στην κρίσιμη περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, της Κατοχής, της Αντίστασης και του Εμφυλίου, προκειμένου να σκεφτούν τη σχέση ιστορίας-λογοτεχνίας, τον ρόλο της λογοτεχνίας στη διαχείριση της μνήμης και του ατομικού και συλλογικού τραύματος. Η ανάγνωση των κειμένων παράλληλα με την επαφή των μαθητών με ιστορικές μαρτυρίες και ντοκουμέντα επιδιώκεται να οδηγήσει τους μαθητές στην παραγωγή λόγου σχετικά με τους πολλαπλούς ρόλους που διαδραματίζει η αφήγηση στη διαχείριση της (ατομικής και συλλογικής) μνήμης και στη διαμόρφωση της ιστορικής συνείδησης.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Γιορτές
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Διήγημα
↘ Πεζογράφημα-αφήγημα
↘ Απομνημόνευμα-χρονογράφημα-χρονικό-(αυτό)βιογραφία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρεαλισμός
↘ Μοντερνισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Γενιά του 1930
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Διακειμενικότητα
↘ Εσωτερικός μονόλογος
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/12/2011
Χρονολογία έως31/12/2011
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών

Κείμενα

  • Ζέη, Άλκη. Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα .
  • Αλεξάνδρου, Άρης. [Η αυτοκτονία του Σοφοκλή], Το κιβώτιο.
  • Βαλτινός, Θανάσης. Η κάθοδος των εννιά, Ορθοκωστά.
  • Γκρίτση Μιλλιέξ, Τατιάνα. Μια ιστορία της αντίστασης.
  • Θεοτοκάς, Γιώργος. Ασθενείς και Οδοιπόροι.
  • Ιωάννου, Γιώργος. Η σειρήνα, Στα Καμένα, +13-12-43, Το γάλα, Το κρεβάτι, Το μέντιουμ, * Το Βουγγάρι, Τα λεμόνια ήταν ακριβά.
  • Καββαδίας, Νίκος. Του πολέμου-Στο άλογό μου.
  • Κοτζιάς, Αλέξανδρος. Πολιορκία.
  • Μηλιώνης, Χριστόφορος. Δικαιοσύνη.
  • Μπακόλας, Νίκος. Η μεγάλη πλατεία˙ Ιστορία των μέσων και νέων χρόνων.
  • Μπεράτης, Γιάννης. Το πλατύ ποτάμι.
  • Ξεφλούδας, Στέλιος. Άνθρωποι του μύθου· Τετράδια από τον πόλεμο της Αλβανίας.
  • Πανσέληνος, Ασημάκης. Τότε που ζούσαμε.
  • Τερζάκης, Άγγελος. Απρίλης˙ Το βιβλίο του γιου μου.
  • Τσίρκας, Στρατής. Ακυβέρνητες Πολιτείες: Η λέσχη, Αριάγνη, Νυχτερίδα.
  • Φραγκιάς, Ανδρέας Λοιμός και Η καγκελόπορτα.
  • Χάκκας, Μάριος. Μη μόναν όψιν.
  • Χατζής, Δημήτρης. Ένα θύμα της Κατοχής, Ανυπεράσπιστοι.