Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [22,7 MB]

«Τραγικός ήρωας του Ευριπίδη» ή «Μενέλαος»: Από κατακτητής της Τροίας ένας ρακένδυτος ναυαγός

  • Δημιουργός: Μαρίλη Δουζίνα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο στην αρχική του μορφή προοριζόταν για εφαρμογή στην Πρώτη σκηνή του Α΄ Επεισοδίου της ΕΛΕΝΗΣ του Ευριπίδη τιτλοφορείται «Μενέλαος: Από κατακτητής της Τροίας ένας ρακένδυτος ναυαγός». Οι μαθητές στην αρχική εκδοχή του σεναρίου καλούνται να θυμηθούν τον ομηρικό Μενέλαο, όπως τον γνώριζαν κυρίως από την Ιλιάδα αλλά και την Οδύσσεια, και να αναγνωρίσουν τη διαφορετική αναπαράστασή του στην τραγωδία του Ευριπίδη. Στην πρόταση της συντάκτριας του σεναρίου, με αφορμή τη σκηνική παρουσία του ομηρικού ήρωα στην τραγωδία του Ευριπίδη, προτείνονται ένα σύνολο δραστηριοτήτων που θα βοηθήσουν τους μαθητές να αναγνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της δραματικής τέχνης του Ευριπίδη και να κατανοήσουν (α) ότι ο τρόπος παράστασης ενός μυθολογικού προσώπου διαφοροποιείται σε κάθε λογοτεχνικό είδος και (β) ότι τα ιδεώδη μιας κοινωνίας αλλά και το λογοτεχνικό γούστο διαμορφώνονται ανάλογα με το ιστορικό και πολιτιστικό πλαίσιο κάθε εποχής.
Καθώς η ανάθεση εφαρμογής του σεναρίου συνέπεσε με τη διδασκαλία της Εισαγωγής στη Δραματική ποίηση (Σεπτέμβριος 2015), το σενάριο προσαρμόστηκε στα δεδομένα και τους στόχους της διδασκαλίας της Εισαγωγής. Οι μαθητές στο εφαρμοσμένο κατόπιν αλλαγών σενάριο έρχονται σε επαφή με δραστηριότητες που σχετίζονται με το ιστορικό και πνευματικό πλαίσιο στο οποίο γεννιέται η ΕΛΕΝΗ του Ευριπίδη, με την τραγικότητα των ηρώων και τη διαφοροποίηση του τρόπου με τον οποίο παρουσιάζεται ο ίδιος ήρωας, ο Μενέλαος, στο έπος και την τραγωδία.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Ευριπίδου, Ελένη
↘ Εισαγωγή
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Επική ποίηση
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Ευριπίδης
↘ Πλάτων
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Μύθος
↘ Δραματικότητα
↘ Διακειμενικότητα
↘ Αλληγορία
↘ Ιστορική αφήγηση
↘ Τραγική ειρωνεία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)22/09/2015
Χρονολογία έως29/09/2015
Σχολική μονάδα

Α' Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές